بازگشت

والذادة الحماة


«ذادة» جمع «ذائد» از ريشه «ذَوَد» به معني دوركننده و دفاع كننده است.

«حماة» جمع «حامي» به معني حمايت كننده است.

ائمّه معصومين عليهم السلام با ولايتي كه دارا هستند، همانند كلمه توحيد كه پناهگاه خداوند است، حمايت كننده و پناه دهنده هستند.

قال الرضا عليه السلام: قال اللَّه عزَّ و جلَّ «لا اله الاّ اللَّه حِصْني فَمَن دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِن



[ صفحه 105]



عَذابي». [1] .

امام رضا عليه السلام (از پدران خود و از رسول خدا صلي الله عليه وآله) نقل مي كند كه خداوندِ تبارك و تعالي فرمود: كلمه توحيد پناهگاه من است و هر كس داخل در پناهگاه شود. از عذاب من ايمن است.

سپس امام عليه السلام چند لحظه اي تأمّل كرده و فرمودند:

«بِشَرطها و أَنا مِن شُروطِها». [2] .

اين كلمه شرايط دارد كه من و قبول ولايت ما از شرطهاي آن است.

پس ائمّه اطهار عليهم السلام نيز پناهگاه خداوند گشته اند. هر كس به ولايت آنان پايبند گردد، در حريم دفاع آنان قرار گرفته و شرط كلمه توحيد را به جاي آورده است و ائمّه عليهم السلام از او دفاع كرده و حمايت خود را با شفاعت در قيامت و ايمني از عذاب الهي، شامل حالش مي سازند.

يَقول اللَّه عزّ و جلّ: «وِلايةُ عَليّ بن اَبي طالبِ حِصْني فَمَن دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِن عَذابي». [3] .

خداوند تبارك و تعالي فرمود: ولايت علي، پناهگاه من است و هر كس داخل در پناهگاه من گردد، از عذابم ايمن است.

از طرفي ائمّه طاهرين عليهم السلام با سخنان خود شبهات را از دل مؤمنان زدوده اند و آنان را از افتادن در پرتگاه ارتداد نجات داده، دفاع فكري و فرهنگي از آنها نموده اند و در پاسخگويي به شبهات، از آنان حمايت نموده اند و با عنايات ويژه اي كه به شيعيان دارند، به توسّل هايي كه به آنان مي شود و استغاثه هايي كه به سوي آنان مي شود، پاسخ داده، شر دشمنان را از مسلمانان و شهرهايشان دور مي كنند. در توقيع حضرت امام عصر - عجل



[ صفحه 106]



اللّه تعالي فرجه - خطاب به شيخ مفيد آمده است:

«انا غَير مُهمِلين لِمُراعاتِكم وَ لاناسِينَ لِذِكركُم وَ لُولا ذلِكَ لَنَزَلَ بِكم اللأواء وَ اصطلمكم الاعداء». [4] .

ما در مراعات حال شما كوتاهي نمي كنيم و شما را از ياد نمي بريم، اگر مراعات ما نبود، سختي و تنگي بر شما نازل مي شد و دشمنان شما را ريشه كن مي كردند.

همچنين مشكلات مؤمنين را حل كرده، از گرفتاري نجاتشان مي دهند و از آنان در برابر مشكلات دفاع كرده، به حمايت آنان مي پردازند. در عالم برزخ نيز به ملاقات شيعيان و محبّان خود شتافته، به حمايت آنان مي پردازند و در برابر ناملايمات از آنها دفاع مي نمايند. پس حمايت ائمّه اطهار عليهم السلام در دنيا و برزخ و قيامت شامل حال مؤمنان و محبّان خواهد بود.


پاورقي

[1] عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 145.

[2] همان.

[3] بحارالانوار، ج 39، ص 246.

[4] بحارالانوار، ج 53، ص 175.