بازگشت

وايدكم بروحه


«اَيَّد» به معني تقويت و تأييد است.

«روح» به معني نَفَس و دويدن است. اگر روح انسان كه گوهري مجرّد است به اين نام ناميده شده، به خاطر آن است كه از نظر تحرّك و حيات آفريني و ناپيدايي، همچون نَفَس و باد است.

در قرآن، «روح» به موارد متعدّدي اطلاق شده است:



[ صفحه 151]



گاهي به معني روح مقدّسي است كه پيامبران را در انجام رسالتشان تقويت مي كرده است.

«وَ أَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ». [1] .

و ما او (عيسي) را به روح القدس تقويت كرديم.

گاه به نيروي معنوي الهي كه مؤمنان را تقويت مي كند، اطلاق شده.

«وَ أَيَّدَهُم بِرُوحٍ مِّنْهُ». [2] .

و به روح الهي تأييدشان كرديم.

زماني به فرشته مخصوص وحي با عنوان «امين» اطلاق يافته.

«نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ، عَلَي قَلْبِكَ...». [3] .

اين قرآن را روح الامين بر قلب تو نازل كرد....

گاهي به فرشته اي بزرگ تطبيق شده است.

«تَنَزَّلُ الْمَلَآئِكَةُ وَ الرُّوحُ». [4] .

در شب قدر فرشتگان و روح نازل مي شوند.

گاهي به معني قرآن و يا وحي آسماني آمده است.

«وَ كَذَلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحًا مِّنْ أَمْرِنَا». [5] .

همان گونه بر تو نيز روحي را به فرمان خود وحي كرديم.

و گاهي به كالبد انسان اطلاق مي شود كه خداوند در جسم دميده است.

«وَ نَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ». [6] .

و از روح خود در آن دميد.



[ صفحه 152]



خداوند متعال، ائمّه معصومين عليهم السلام را به تمامي اين ارواح مقدسه تأييد و تقويت نموده است. يعني خداوند ائمّه عليهم السلام را با روح خود و فرشته مخصوص وحي خود و آن فرشته بزرگ الهي و با الهام هاي وحي گونه خود كه به ائمّه طاهرين عليهم السلام مي فرستاده، تأييد و تقويت نموده است.

علاوه بر آن خداوند، آفريده اي را به نام «روح» كه برتر از جبرئيل و ميكائيل معرفي شده با پيامبر صلي الله عليه وآله و امامان معصوم عليهم السلام همراه گردانده و با آن «روح»، ائمّه عليهم السلام را تأييد نموده است.

عن ابي بصير قال سمعت ابا عبداللّه يقول «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّي [7] قال: خلق اَعْظَم مِنْ جِبْرئيل و ميكائيل، لَمْ يَكُن مَعَ اَحَدٍ مِمَّن مَضي، غَيرُ محمّدٍ صلي الله عليه وآله وَ هُو مَعَ الائمةِ يسددهم وَ لَيس كُل ما طُلِبَ وُجِدَ». [8] .

ابابصير مي گويد: امام صادق عليه السلام پيرامون آيه «از تو درباره روح سؤال مي كنند بگو روح از فرمان پروردگار من است»، فرمودند: روح مخلوقي بزرگ تر از جبرئيل و ميكائيل است و با هيچ كس از گذشتگان جز حضرت محمّد صلي الله عليه وآله نبوده است. آن روح با ائمّه عليهم السلام همراه است و اين طور نيست كه هر زمان درخواست شود، در دسترس باشد.

در اين زمينه كه روح همراه ائمّه معصومين عليهم السلام است، احاديث متعدّدي در كتاب هاي حديث وجود دارد.


پاورقي

[1] سوره مباركه بقره، آيه 253.

[2] سوره مباركه مجادله، آيه 22.

[3] سوره مباركه شعراء، آيه هاي 193 و 194.

[4] سوره مباركه قدر، آيه 4.

[5] سوره مباركه شوري، آيه 52.

[6] سوره مباركه سجده، آيه 9.

[7] سوره مباركه اسراء، آيه 85.

[8] كافي، ج 1، ص 273.