بازگشت

وجعل صلواتنا عليكم وما خصنا به من ولايتكم طيبا لخلقنا


«واو» عطف است به «مَن».

«طيباً» مفعول دوم جَعَل مي باشد.

«خلقنا» به دو صورت خوانده شده «خُلْقنا» و «خَلْقنا». اگر به صورت اوّل خوانده شود، معني عبارت اين گونه است:

خداوند درود فرستادن ما را بر شما و آنچه اختصاص به ما دارد - از ولايت شما و پذيرش ولايت و دوستي شما -، سبب تزكيه خُلق و خوي ما و نيكويي اخلاق ما قرار داد.



[ صفحه 275]



درود بر پيامبر صلي الله عليه وآله و ائمّه معصومين عليهم السلام، خلق و خوي انسان را آنچنان نيكو مي گرداند كه گناهان او مورد بخشش الهي قرار مي گيرد.

قال الرضا عليه السلام: «مَن لَمْ يقدر عَلي ما يكفر بِه ذُنُوبه فَليكثر مِن الصَّلاة عَلي مُحمَّد و آله فَانَّها تهدم الذُنُوب هدماً و قال الصلاة عَلي محمَّد و آله تعدل عِنْد اللّه عزّ و جلّ التَسْبيح و التَهْليل و التَكْبير». [1] .

امام رضا عليه السلام فرمودند: هر كس نمي تواند گناهان خود را جبران نمايد، پس زياد بر پيامبر و خاندان او صلوات نثار نمايد. همانا صلوات گناهان را منهدم مي نمايد. سپس فرمودند: صلوات بر پيامبر و آل او، نزد خداوند معادل تسبيح و تكبير است.

اگر به صورت دوم (خَلْقنا) خوانده شود، معني بدين صورت است:

خداوند درود فرستادن ما بر شما و آنچه به ما اختصاص دارد را - از ولايت شما و پذيرش ولايت و دوستي شما -، نشانه پاكيِ آفرينش ما و پاك بودن طينت ما قرار داد.

پس درود بر ائمّه عليهم السلام و قبول ولايت آنها دلالت بر پاكيِ طينت و آفرينش دارد.

عن مدائني قال: قال الصادق عليه السلام: «إِذا برد عَلي قَلْب اَحَدكم حبّنا فَلْيحمد اللّه عَلي اولي النعم. قلت: علي فطرت الاسلام؟ قال: لا وَ لكنّ علي طيب المولد انّه لا يحبّنا إلّا مَنْ طابت ولادَته». [2] .

مدائني مي گويد امام صادق عليه السلام فرمودند: هنگامي كه قلب هر يك از شما از حبّ ما ثابت گشت، پس خداوند را سپاس گوييد بر نعمت هايي كه به شما داده است. راوي مي گويد سؤال كردم سپاس گويي به خاطر فطرتِ اسلاميِ، محبّ است؟ امام فرمودند: نه بلكه به خاطر ولادت پاك است. همانا محبوب ما نمي گردد، مگر كسي كه ولادتش پاك باشد.



[ صفحه 276]




پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 94، ص 47 و 48.

[2] بحارالانوار، ج 27، ص 152.