بازگشت

منتظر لامركم مرتقب لدولتكم


«مُرْتَقِب» از «رقبة» به معني گردن، گرفته شده است و از آنجا كه افرادي كه منتظر چيزي هستند، پيوسته گردن مي كشند، به معني انتظار و مراقبت از چيزي آمده است. پس «مُرْتَقِب» كسي است كه منتظر است و مراقبت مي نمايد كه خود را آماده و گوش به فرمان نگاه دارد.

اين فراز اشاره به برپايي حكومت و دولت ائمّه اطهار عليهم السلام و اينكه پيروان آنان انتظار چنين رخ دادي را دارند، مي نمايد. يعني منتظر هستند پس از رجعت ائمّه معصومين عليهم السلام و قيام حضرت قائم - عجل اللّه تعالي فرجه -، حكومت و دولت حقّه و صالحه امامان برپا گردد. چنين انتظاري و آماده سازي خود براي شركت در برپا نمودن چنين حكومتي بهترين عبادت ها است.

قال رسول اللّه صلي الله عليه وآله: «اَفْضَل أعمال اُمَّتي إنتظار الفَرَج مِنْ اللّه عزّ و جلّ». [1] .

پيامبر خدا صلي الله عليه وآله فرمودند: بالاترين اعمال امّت من، در انتظار فرج و گشايش از سوي خداوند بودن است.



[ صفحه 309]



براي چنين منتظري كه بالاترين اعمال را انجام داده، منزلتي رفيع است. همانند كسي كه از پيامبر صلي الله عليه وآله دفاع نموده باشد.

قال ابو عبداللّه عليه السلام: «المنتظر لِلثّاني عَشَر كَالشاهر سيفه بَيْن يدي رسول اللّه صلي الله عليه وآله يَذُبُّ عنه». [2] .

امام صادق عليه السلام فرمودند: كسي كه منتظر و چشم به راه دوازدهمين امام باشد، همانند كسي است كه با شمشير آخته از پيامبر خدا صلي الله عليه وآله دفاع كند.

شخصِ منتظرِ حضرت بقية اللّه - عجل اللّه تعالي فرجه -، همچون ياور آن حضرت است كه در خيمه گاه حضرت به سر مي برد.

قال الصادق عليه السلام: «مَن مات مُنْتظراً لهذا الأمر كان كَمَن كان مَعْ القائم في فُسْطاطِه». [3] .

امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس در حال انتظار و برپايي دولت امام مهدي بميرد، همچون كسي است كه با قائم و در خيمه گاه او باشد.

منظور از انتظار (با اين همه والايي و منزلتي كه دارد) آمادگي و خودسازي و ايجاد تعهّد در خود و جامعه براي برپايي دولت صالح و حكومت جهاني به رهبري حجّت و وليّ خدا - حضرت صاحب الزمان - است كه روشن است تعهّد براي برپايي چنين حكومتي نياز به شناخت آن حكومت و دولت دارد.

بعضي از ويژگي هاي دولتِ ائمّه معصومين عليهم السلام عبارتند از:

1 - جهاني شدن حكومت و دولت. به عبارت ديگر حكومت امام زمان دولت يكپارچه و جهاني است. زيرا آن حكومت به همه جهان گسترش خواهد يافت و بندگان صالح الهي در پرتو آن دولت و حكومت بر تمامي زمين حكمراني خواهند كرد.



[ صفحه 310]



«وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ». [4] .

ما پس از ذكر (و نازل كردن تمام كتاب هاي آسماني) در زبور نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.

2 - جهاني شدن اعتقادات اسلامي. چون دولتْ يكپارچه خواهد شد، اعتقادات صحيح در همه جا گسترش يابد و هيچ مخالفتي با آن صورت نگيرد.

قال ابو عبداللّه عليه السلام: «إذا قام القائم لا يَبْقي أرض إلّا نودي فيها بِشَهادَة ان لا اله إلّا اللّه و ان محمّداً رسول اللّه». [5] .

امام صادق عليه السلام فرمودند: زماني كه قائم قيام كند، سرزميني باقي نمي ماند كه در آن نداي لا اله الا اللّه و محمّداً رسول اللّه، بلند نشود.

3 - آمادگي مادي و معنوي. در آن زمان همه امور به حد كمال مي رسد. به گونه اي كه زمين آباد شود، عدالت فراگير گردد و قرآن و احاديث اجرا شود.

قال علي عليه السلام: «تخرج لَه الأرْض اَقاليد كبدها و تُلقي اليه سِلماً مَقاليدها فَيريكُم كَيْفَ عدل السَيرَة و يُحيي مَيّتَ الكتابِ و السُنَّةِ». [6] .

امام علي عليه السلام فرمودند: زمين گنجواره هاي خود را براي حضرت مهدي بيرون اندازد و كليدهاي خويش را تسليم او كند. پس او روش عادلانه را به شما نشان دهد و كتاب و سنّت مرده را جان دهد.

4 - قاطعيت در اجراي احكام الهي. چرا كه براي اجراي احكام در تمامي جهان و فرونشاندن سركشي گردن كشان نياز به قاطعيّت است.

قال ابوجعفر عليه السلام: «يقوم القائم بِاَمْر جَديد و كِتاب جَديد و قَضاءٍ جَديد علي العَرَب شَديد». [7] .

امام باقر عليه السلام فرمودند: قائم فرماني جديد و كتابي تازه و قضاوتي تازه مي آورد و بر عرب ها سخت گيري مي كند.



[ صفحه 311]




پاورقي

[1] بحارالانوار، ج 52، ص 128.

[2] بحارالانوار، ج 52، ص 129.

[3] بحارالانوار، ج 52، ص 146.

[4] سوره مباركه انبيا، آيه 105.

[5] تفسير نور الثقلين، ج 1، ص 362.

[6] ميزان الحكمه، ج 1، ص 294.

[7] بحارالانوار، ج 52، ص 354.