بازگشت

ومقدمكم امام طلبتي وحوائجي وارادتي في كل احوالي واموري


منظور از اين فراز آن است كه: شما را واسطه خود ساخته ام تا از خداوند بخواهيد دعاهايم را مورد قبول و اجابت قرار دهد.

قال ابوالحسن عليه السلام: «إذا كانت لَكَ حاجَةٌ إلي اللّهِ فَقُل الَّلهُمَّ إنّي اَسْئَلُكَ بِحَقّ مُحمّدٍ و عَليٍ فَان لَهُما عِنْدك شَأَناً مِنْ الشّأن». [1] .

امام كاظم عليه السلام فرمودند: هرگاه خواستي از خداوند حاجتي طلب كني، بگو: خدايا، به حق محمّد و علي از تو مسألت مي كنم. زيرا كه آن دو نزد تو منزلتي والا دارند.

و يا منظور آن است كه من قبل از دعاهايم بر شما اهل بيت عليهم السلام درود مي فرستم و



[ صفحه 319]



صلوات بر پيامبر صلي الله عليه وآله و خاندان او را بر دعاهاي خود مقدّم مي نمايم تا دعاهايم مستجاب گردد.

در روايات فراواني دستور داده شده كه در ابتدا و انتهاي دعاهاي خود، بر پيامبر و خاندانش درود فرستاده شود.

قال ابو عبداللّه عليه السلام: «مَنْ كانت لَهُ إلي اللّه عزّ و جلّ حاجة فليبدأ بالصّلاة علي مُحمَّد و آله ثُمّ يسأل حاجَتهُ ثُمّ يَخْتم بالصَّلاة عَلي مُحمّد و آل مُحمّد فَإنّ اللّه أكرم من أن يقبل الطَرفين و يدع الوَسط إذ كانت الصَّلاة عَلي مُحمَّد و آل مُحمّد لا تحجّب عَنْه». [2] .

امام صادق عليه السلام فرمودند: هر كس بخواهد از خداوند عزّ و جلّ حاجتي طلب كند، به درود فرستادن بر محمّد و خاندانش آغاز نمايد، سپس حاجتش را بخواهد و در پايان نيز بر محمّد و خاندان او درود فرستد. زيرا خداوند عزّ و جلّ كريم تر از آن است كه آغاز و پايان دعا را بپذيرد و وسط آن را واگذارد. چرا كه درود بر پيامبر و خاندان او از خداوند پوشيده نمي ماند (و حتماً مورد اجابت او قرار مي گيرد).

روش ائمّه اطهار عليهم السلام نيز بر همين اساس بوده كه ابتدا بر پيامبر صلي الله عليه وآله و خاندانش درود مي فرستادند و سپس دعا مي كردند.

و في دعائهم: «الّلهُمَّ ان كانت ذُنُوبي قد اخلَقَتْ وَجْهي عِنْدك و حجبَتْ دعائي عنك فَصلِّ عَلي مُحمَّدٍ و آل مُحمَّد و اسْتَجِب لِي يا ربّ بِهم دعائي». [3] .

از دعاي ائمّه معصومين است: خداوندا اگر گناهانم آبروي مرا نزد تو برده است و دعايم را از تو محجوب كرده است، پس بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و به آبروي آنان اي پروردگار من، دعاهايم را اجابت فرما.



[ صفحه 320]



شايد هم منظور از اين فراز آن است كه زائر اقرار مي نمايد كه من هميشه در دعاهايم دعاي بر شما را مقدّم مي دانم و خواسته هاي شما را بر خواسته هاي خودم مقدّم مي نمايم. يعني اوّل براي شما دعا مي كنم، سپس براي خود حاجت مي طلبم.


پاورقي

[1] ميزان الحكمه، ج 3، ص 261.

[2] ميزان الحكمه، ج 3، ص 261.

[3] بحارالانوار، ج 94، ص 22.