بازگشت

ووصيتكم التقوي


«تقوا» از ماده «وقاية» به معني نگهداري اشيا در برابر اموري كه به آنها زيان و آزار مي رساند، مي باشد و تقوا، قراردهنده روح در يك پوشش حفاظتي در برابر خطرها است و لذا گاهي تقوا را به ترس و خوف تفسير كرده اند، در حالي كه ترس و خوف سبب تقوا مي شود، ولي معني تقوا نيست. و در عرف شرع، تقوا به معني خويشتن داري در برابر گناهان است و به تعبير ديگر يك نيروي كنترل كننده دروني است كه افراد را در برابر طغيان هاي شهواني حفظ مي نمايد و يك دژ محكم در برابر خطرهاي گناهان است.

قال علي عليه السلام: «اعْلَموا عِباد اللّه ان التَّقْوي دار حصن عَزيز». [1] .

امام علي عليه السلام فرمود: اي بندگان خدا بدانيد كه تقوا قلعه و دژ محكم و غير قابل نفوذ است.

بنابراين ساكنان قلعه استوار تقوا، فقط مؤمنان هستند.

قال علي عليه السلام: «التَّقوي حصْن المُؤْمن». [2] .

امام علي عليه السلام فرمود: تقوا دژ مؤمن است.

قرآن كريم، براي تقوا بزرگ ترين امتياز را برشمرده، آن را معيار سنجش ارزش انسان ها دانسته [3] و لباس تقوا را بهترين لباس شمرده [4] و نيكي و تقوا را قرين يكديگر



[ صفحه 414]



آورده [5] و عدالت را قرين تقوا ذكر كرده [6] و در يك كلمه، خداوند را «اهل تقوا» مي داند. [7] .

منشأ وصيت و سفارش به تقوا، قرآن كريم است.

«وَ لَقَدْ وَصَّيْنَا الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَ إِيَّاكُمْ أَنِ اتَّقُوا اللَّهَ». [8] .

و ما به كساني كه پيش از شما به آنان كتاب داده شده و به شما، وصيت و سفارش كرديم كه تقوا پيشه نماييد.

امامان معصوم عليهم السلام كه اجراكننده آيين احمدي و قرآن ناطق هستند نيز سفارش و وصيت به تقوا دارند.

قال علي عليه السلام: «أَوْصَيْكُم عِباد اللّه بِتَقْوي اللّه». [9] .

امام علي عليه السلام فرمودند: اي بندگان خدا، شما را به تقواي خدا سفارش و وصيت مي كنم.


پاورقي

[1] نهج البلاغه، خطبه 156.

[2] غررالحكم.

[3] بنگريد سوره مباركه بقره، آيه 197.

[4] بنگريد سوره مباركه اعراف، آيه 26.

[5] بنگريد سوره مباركه مائده، آيه 2.

[6] بنگريد سوره مباركه مائده، آيه 8.

[7] بنگريد سوره مباركه مدثر، آيه 56.

[8] سوره مباركه نساء، آيه 131.

[9] براي نمونه بنگريد نهج البلاغه خطبه 233، 187، 186، 185، 181، 172، 160، 113، 82.