بازگشت

حتي من علينا بكم


تا آنگاه كه خداوند با (آوردن) شما (ائمه طاهرين در اين جهان)، بر ما منت نهاد.

«حتي» براي انتهاي غايت است. يعني خداوندي كه شما را نور آفريد و در اطراف عرش سير داد، به وسيله وجود شما بر ما منت گذارد. پس منت گذار، خداوند و منت گذارده شد، تمام مردم و وسيله منت، وجود ائمه اطهار عليهم السلام است.

«منت گذاري» خداوند بر مردم به وسيله ائمه طاهرين عليهم السلام از چند جهت است:

1 - ايشان با امامتشان متمم نبوت هستند. بايد گفت خداوند همان طور كه به خاطر بعثت پيامبر صلي الله عليه وآله بر مردم منت گذارد، آل عمران / 164. از آنجايي كه معصومين (به شهادت آيه اكمال دين و اتمام نعمت مائده / 3.(تمام كننده و كامل گر نبوت هستند، خداوند منت گذاري را از بعثت پيامبر صلي الله عليه وآله به امامت ائمه طاهرين عليهم السلام تسري و جريان داده است. پس منت خداوند به خاطر امامت ائمه طاهرين عليهم السلام است.

2 - تمامي كساني كه شهادتين بر زبان جاري سازند، مسلمان مي گردند، ولي شرط اينكه مؤمن باشند، قبول ولايت و امامت ائمه طاهرين عليهم السلام است. پس اعتقاد به ولايت و امامت امامان معصوم عليهم السلام، اسلام را مبدل به ايمان مي كند و خداوند به واسطه اينكه اسلام مردم را به وسيله ائمه طاهرين عليهم السلام



[ صفحه 108]



تبديل به ايمان كرده، بر اهل ايمان منت مي گذارد. همچنان كه خداوند در سوره حجرات آيه هفتم بر كساني كه به سوي ايمان هدايت شده اند، منت گذارده است.

3 - هر كس محب اهل بيت عليهم السلام و پيرو واقعي آنان گردد، نزد خداوند محبوب است و از محبوبين نزد ائمه اطهار عليهم السلام مي باشد و خدا و ائمه طاهرين عليهم السلام از او راضي هستند. پس خداوند بر همه پيروان ائمه اطهار عليهم السلام منت گذارده و آنها را مورد رضايت خود و ائمه اطهار عليهم السلام قرار داده است. و منتي دوباره گذارده، علاقه وافر نسبت به پيروان ائمه دارد.

4 - در روايات فراواني اشاره به آن شده كه خلقت شيعيان و محبان ائمه طاهرين عليهم السلام از زيادي گل ائمه طاهرين عليهم السلام مي باشد. امام صادق عليه السلام مي فرمايند: «شيعيان ما از زيادي گل ما آفريده شده اند». الشيعة في احاديث الفريقين، ص 513.

آن گل از زير عرش الهي بوده و آن بهترين خميرمايه براي خلقت است كه خداوند براي همگان استفاده نكرده، بلكه بر شيعيان و محبان ائمه اطهار عليهم السلام منت گذارده، گل وجودي آنها را از زيادي گل اهل بيت عليهم السلام قرار داده است.

5 - شيعيان و پيروان واقعي ائمه معصومين عليهم السلام همان رفتار و كردار و عبادت هايي را انجام مي دهند كه همه آنها را اولياي پاك الهي و ائمه معصومين عليهم السلام داشته اند و در دل به اعتقاداتي يقين و اعتقاد دارند كه جزء اعتقادات حضرات معصومين عليهم السلام بوده و افكار آنها بر گرد تخيلاتي است كه ائمه نيز داشته اند. لذا خداوند بر شيعيان منت گذارده، رفتارها و اعتقادات و



[ صفحه 109]



اعمال و فكر و انديشه و روح و معنويت پيروان و شيعيان را در بسياري از موارد، مطابق با حضرات معصومين عليهم السلام قرار داده است. البته ائمه طاهرين عليهم السلام در اعمال و رفتار و اعتقادات بسيار عظيم تر و والاتر از محبان خود هستند. ولي بين اعمال پيروان واقعي ائمه معصومين و اعمال ائمه طاهرين، عموم و خصوص مطلق است. يعني تمام اعمال پيروان، مطابق با بعضي از ائمه طاهرين عليهم السلام است، ولي همه اعمال ائمه عليهم السلام همان اعمال محبين نمي باشد. بلكه آنها در بسيار از موارد به اموري مشغول هستند كه چه بسا به مخيله پيروان ايشان نيز نخواهد رسيد و خداوند بر شيعيان منت گذارده، اعمال آنها را مطابق با اعمال ائمه اطهار عليهم السلام قرار داده است.

پس خداوند منان، بر همه پيروان ائمه طاهرين عليهم السلام منت گذارده، به واسطه ائمه، بعثت پيامبر صلي الله عليه وآله را با امامت ائمه طاهرين عليهم السلام كامل گردانده، مردم را به واسطه آنان، داراي ايمان كرده، مؤمنان را مرضي خداوند و محبوب خدا و ائمه طاهرين عليهم السلام قرار داده، گل شيعيان را از زيادي گل ائمه معصومين عليهم السلام انتخاب كرده و رفتار و كردار و اعتقادات شيعيان را مطابق با رفتار و كردار و اعتقادات ائمه قرار داده است.