بازگشت

فكنا عنده مسلمين بفضلكم


درباره اين عبارت، دو تعبير وجود دارد:

1 - «فاء» در «فكنا» تفريع است بر «و جعل صلواتنا». يعني بعد از آنكه ما داراي مقام ولايت شما شديم و صلوات ما و قبول ولايت ما، باعث پاك شدن خلقتمان و تزكيه و كفاره گناهانمان شد، پس ما نزد خداوند (و در علم او و



[ صفحه 115]



كتاب محفوظ او كه در آن اسامي تمامي شيعيان نگاشته شده است،) تسليم شدگان فضلتان بوده ايم.

2 - «فاء» در «فكنا» سببيت است. يعني به سبب آنكه ما داراي مقام ولايت شما شديم، تسليم به فضل و برتري شما گرديده بوديم (يعني در آغاز خلقت، ما تسليم بودن خود را به مقام ائمه اعلام كرده بوديم).

پس نام تمامي محبان و دوستداران امامان نزد خداوند (محفوظ) است و ائمه اطهار عليهم السلام از تمامي آن اسما، اطلاع دارند. چرا كه آنان در عالم ذر، در نزد خداوند ولايت آنها را قبول نموده اند.