بازگشت

فما احلي اسمآئكم


ولي چه شيرين است نام هايتان.

اين جمله در مقام تعجب از زيادي حلاوت و شيريني اسامي ائمه اطهار عليهم السلام بيان شده است.

از آنجايي كه امامان معصوم عليهم السلام، مظهر اسماء خداوند هستند، اسامي و نام هاي آنها داراي زينت و زيبايي خدادادي بوده كه فوق آن زينت، قابل تصور نيست.

از سوي ديگر، ذكر و ياد هر چيز، داراي دو ركن است: ركن اول، لفظ آن شي ء و يا اسم آن كه به واسطه آن كلمه، تصوري از مفهوم در ذهن نقش مي بندد. ركن دوم، مفهوم آن مي باشد كه گاهي بدون لفظ نيز در ذهن نقش



[ صفحه 174]



بسته، تصور آن حاصل مي گردد. هرگاه مفهوم حاصل شد، اعضا و جوارح نسبت به آن مفهوم واكنش نشان مي دهند. به طور مثال، اگر نام شخص ظالم و ستم پيشه اي در مقابل شخص مظلومي گفته شود و او بداند كه تا چند لحظه ديگر با ظالم مواجه خواهد شد، رنگ از رخسارش خواهد پريد. همچنين اگر لفظ طعام خوش طعمي در مقابل فرد گرسنه اي كه چندين روز است غذا نخورده گفته شود، از دهانش بزاق ترشح مي گردد. پس الفاظ مختلف در اشخاصي مختلف واكنش هاي متفاوتي ايجاد خواهد كرد.

نام ائمه اطهار عليهم السلام كه زيباترين اسماء قبل از خلقت و پس از خلقت در دنيا و آخرت و تجلي صفات و اسماء خداوند است، براي فرد عاشق، حلاوت باطني و معنوي ايجاد مي نمايد كه اين شيريني را در هيچ جاي ديگر درك ننموده. همان گونه كه فرد مؤمن از نام خداوند، به حلاوت و شيريني دست مي يابد.

بايد توجه داشت كه مؤمن ابتدا در قلب خود اين حلاوت و شيريني را درمي يابد و پس از آن، به اعضا و جوارح او منتقل مي گردد. پس كسي كه قلب او به آفات و بلاهاي دنيايي مبتلا گشته و يا غرق در گناه و معصيت و نافرماني خداوند است، اين حلاوت را درك نمي كند.

پس دل داده ائمه اطهار عليهم السلام، با نام آنها نيز به حلاوت و شيريني معنوي دست مي يابد و آرزو دارد به وصال امام زمان عليه السلام نيز برسد.

همين حلاوت است كه او را در مصائب ائمه مصيبت زده و در شادي هاي



[ صفحه 175]



آنان، شاد مي گرداند.

برخي اين فراز را جواب فرازهاي قبل دانسته اند. بدين معني كه از فراز «ذكركم في الذاكرين» تا «اصدق وعدكم» (چند فراز بعد) را يكجا منظور كرده، اين گونه معنا كرده اند:

«اگر چه در ظاهر، گويندگان نام شما و ياد شما را با هم ياد كرده، نام مي برند، اجساد شما و ارواح و آثار شما را در رديف ديگران قرار مي دهند و قبور شما نيز مانند قبرهاي ديگران در يك رديف قرار دارد، ولي در واقع شما بسيار برتر و والاتر از ديگران هستيد. و چه شيرين است نام شما و گرامي است نفس هاي شما و والامرتبه است مرتبه شما و باشكوه است قدر و عظمتتان و باوفاست پيمان و عهد شما و راست است وعده اتان».