بازگشت

واركان البلاد


و (سلام بر شما اي) پايه هاي استوار شهرها و سرزمين ها.

ائمه معصومين عليهم السلام، ركن ها و پايه هاي اصلي شهرها و همان گونه كه در روايات اشاره شده، پايه هاي زمين هستند. يعني سرزمين ها و شهرها به واسطه وجود آنها پابرجا هستند و خواهند بود.

پس امامان هدايت عليهم السلام، هم پايه هاي معنوي سرزمين ها هستند و هم پايه هاي ظاهري و مادي شهرها. چون آرامش زمين، فقط به وجود آنها صورت مي گيرد. چرا كه آنچه اهل زمين از آن بهره مند مي شوند و به كمك آن به حيات مادي و معنوي خود ادامه مي دهند، از خزانه غيب الهي نازل مي شود و اگر آن فيوضات غيبي نبود، زمين رو به انهدام مي رفت. بنابر اين ائمه معصومين عليهم السلام رابط ميان آسمان معنوي و زمين مادي هستند تا به واسطه



[ صفحه 26]



آنها فيض از عالم معنوي به عالم مادي سرازير گردد و به بركت آنها، زمين مادي از فيوضات غيبي آسمان معنوي برخوردار شود.

بايد دانست كه ايشان پايه ها و اركاني هستند كه زمين مادي به يمن وجود و بركت آنها قابل سكونت است. زيرا در زميني كه هيچ فيض مادي و معنوي در آن نباشد، نمي توان حيات و زندگاني داشت.

ائمه طاهرين عليهم السلام علاوه بر آنكه ركن هاي مادي و ظاهري هستند، ركن ها و پايه هاي معنوي نيز مي باشند. لذا زائر در فرازهاي بعد مي گويد: «و اركانا لتوحيده». يعني خداوند راضي و خوشنود است كه شما ائمه اطهار عليهم السلام ركن ها و پايه هاي يكتاپرستي او باشيد.

براي ركن و پايه بودن ائمه عليهم السلام براي توحيد الهي، دو تعبير وجود دارد:

1 - منظور از اينكه ائمه معصومين عليهم السلام پايه و ستون براي يگانگي و يكتاپرستي خداوند هستند اين است كه خداوند اعتقاد به توحيد و يگانه بودن خود را از هيچ كس نمي پذيرد، مگر آنكه همراه با اعتقاد به ولايت و امامت ائمه معصومين عليهم السلام باشد. يعني شرط قبول اعتقاد به توحيد از بندگان، اعتقاد به ولايت و امامت است. پس ولايت امامان معصوم همچون پايه هايي است كه خانه توحيد و اعتقاد به توحيد را نگهداشته و بدون آن پايه ها، اعتقاد به توحيد فرومي ريزد.

2 - منظور از اينكه امامان عليهم السلام پايه هاي توحيد هستند آن است كه اگر آنان نبودند، يگانگي خداوند و يكتاپرستي او براي مردم بيان و روشن نمي گشت و



[ صفحه 27]



مردم آن گونه كه بايد خداوند را نمي شناختند. همان طور كه افراد بي اعتقاد به ولايت ائمه اطهار عليهم السلام، در بيان صفات الهي و وجود خداوند دچار اشتباهات فراواني شده اند كه مجال بازگويي آن نيست. پس با بيان ائمه و وجود آنها، خداوند به يگانگي شناخته شد و پرستش گرديد.

پس ائمه هدايت عليهم السلام، ركن شهرها (ركن ظاهري) و ركن توحيد و اعتقادات (ركن معنوي) هستند.