بازگشت

وحفظة سر الله وحملة كتاب الله واوصيآء نبي الله وذرية رسول الله صلي الله عليه وآل


و (سلام بر) محافظان راز خداوند و حاملان كتاب خدا و اوصياي پيامبر خدا و فرزندان رسول خدا - كه درود خداوند بر او و خاندانش باد - و رحمت خداوند و بركاتش (بر آنان باد).

«حملة» جمع «حامل» به معني حمل كنندگان است. منظور از «كتاب الله» در اين فراز، قرآن و تمامي كتاب هاي آسماني مي باشد كه از طرف خداوند بر پيامبران نازل شده است.



[ صفحه 38]



در هر صورت ائمه معصومين عليهم السلام حاملان كتاب خداوند كه عبارت از قرآن و كليه كتاب هاي آسماني است، مي باشند.

حمل «كتاب الله»، يا به صورت لفظي است يا معنوي و يا عملي.

«حمل لفظي كتاب الله» به دنبال داشتن آن كتاب و يا توانايي بر تلاوت يا حفظ و به خاطر سپردن آن است. «حمل معنوي كتاب الله» عبارت است از توانايي بر فهم معاني ظاهري آيات و فرازهاي كتاب خداوند و يا قدرت بر تأويل و تفسير آن آيات و فرازها و فهميدن اشارات كتاب خدا و يا علم بر بطون كتاب خداوند و درك لطائف و حقايق نهفته در آن. «حمل عملي كتاب الله» يعني كسي حامل كتاب الله است كه تمامي آن كتاب را فهميده و عمل كرده باشد. فهميدن واقعي تمام كتاب هاي آسماني و عمل به تمام آنها بدون آنكه نكته اي از آن را به فراموشي سپرده باشد و عمل نكرده باشد.

ائمه اطهار عليهم السلام از بالاترين درجه هاي حمل قرآن و كتاب هاي آسماني (در همه مراتب سه گانه نام برده شده،) برخوردارند. آنانند كه قرآن و كتاب هاي آسماني را با دقت خوانده، فهميده، بر اشارات آن واقف و لطائف آن را درك كرده، و به خدا و رسولانش ايمان آورده اند.

امامان معصوم عليهم السلام علاوه بر آنكه حاملان معنوي كتاب خداوند هستند، حاملان عملي قرآن بوده، آنچنان حامل عملي قرآن شده و به آن عمل كرده اند و در اخلاق قرآني ذوب شدند، كه خود قرآن ناطق گشتند.



[ صفحه 39]