بازگشت

دستورهائي از پيامبر اسلام


شيخ صدوق رحمه الله در كتاب : امالي و كتاب : من لا يحضر از حضرت علي بن ابيطالب روايت مي كند كه پيامبر عظيم الشأن اسلام صلي الله عليه و آله از اين اعمال و رفتارهائي (كه بعد از اين از نظر خوانندگان گرامي مي گذرد) نهي و جلوگيري مي فرمود .

1 - انسان نبايد در موقعي كه جنب باشد چيزي بخورد !



[ صفحه 147]



چرا ؟! زيرا كه موجب فقر و تهيدستي خواهد شد . (شايد يكي از جهاتي كه چيز خوردن در حال جنابت باعث فقر و تنگدستي مي گردد اين باشد كه در موقع جماع و اخراج مني ميكروبهائي از داخل بدن خارج مي شوند و در سطح پوست بدن انسان جاي مي گيرند . چون اين احتمال مي رود كه در موقع غذا خوردن آن ميكروبها به غذا آلوده و خورده شوند لذا پيامبر خدا صلي الله عليه و آله دستور داده كه نبايد در حال جنابت غذا خورد ، بعيد نيست كه يك چنين غذا انسان را مريض كند و پس از مريضي چه بسا معالجاتي كه انسان را فقير و تهيدست خواهند كرد ) .

2 - نبايد ناخن ها را با دندان گرفت (يكي از علل اينكه نبايد ناخن ها را با دندان گرفت اين است كه : انواع و اقسام ميكروب در زير ناخني كه بلند باشد جاي دارند . چنانچه انسان ناخن را به وسيله ي دندان بگيرد ميكروب هاي نام برده كه در بن ناخن ها متمركز شده اند به واسطه ي دندان و آب دهان از گلوي انسان پائين مي روند و ايجاد مخاطراتي مي نمايند) .

3 - انسان نبايد در حمام مسواك نمايد ( چرا ؟ زيرا كه گفته شده : دهان بدبو خواهد شد ) .

4 - انسان نبايد آب دهان خود را در ميان مسجدها بيفكند (يكي از جهاتي كه انسان بايد از انداختن آب دهان در مساجد خودداري نمايد اين است كه : اولا نسبت به مسجد كه خانه خدا است هتك احترام مي شود و ثانيا يكي از خطرهاي آب دهان موقعي كه بيرون انداخته شود با سيل كوخ يعني ميكروب سل از آن به وجود مي آيد ، آنگاه به وسيله ي تنفس و وسائل ديگري شخص سالم را به مرض



[ صفحه 148]



سل مبتلا مي نمايد ) .

5 - انسان نبايد از نيم خورده موش بخورد . چرا ؟! زيرا كه فراموشي مي آورد .

6 - انسان نبايد مسجدها را معبر و مسير خود قرار بدهد مگر اينكه دو ركعت نماز (از براي احترام و تحيت) در آنها بخواند

7 - انسان نبايد زير درختي كه ميوه مي دهد ادرار نمايد (چرا ؟؟ زيرا شايد يكي از ضررهاي اين عمل اين باشد كه مواد اسيدي بول پس از اينكه به ريشه ي درخت برسد آن را خشك و نابود كند ، در صورتي كه از بين بردن درخت ميوه كار عاقلانه اي نيست و از طرفي هم ادرار خاك و هواي زير درخت را متعفن و كثيف مي نمايد ، در صورتي كه زير درخت ميوه چون محل توقف انسان است بايد تميز و نظيف باشد ؟ )

8 - انسان نبايد در ميان جاده و خيابان ها ادرار كند (چرا ؟! براي اينكه مردمي كه از آنجا عبور مي كنند از بوي تعفن بول متأذي مي شوند و ...)

9 - انسان نبايد اشياء خوردني را با دست چپ خود بخورد.

10 - انسان نبايد در حالي كه تكليه كرده باشد چيزي بخورد .

11 - انسان نبايد قبرها را با گچ تعمير و اصلاح نمايد .

12 - انسان نبايد در ميان قبرستان نماز بخواند ( چرا ؟ زيرا بعيد نيست كه چون خاك قبرستان داراي انواع و اقسام ميكروب است ميكروب هاي مزبور به بدن و لباس انسان آلوده شوند و در نيتجه موجب امراض خطرناكي شوند و ...)



[ صفحه 149]



13 - موقعي كه انسان در فضاء زمين غسل مي كند بايد از عورت خود در حذر باشد .

14 - انسان نبايد با لب كوزه از آنجائي كه دسته ي كوزه قرار دارد آب بياشامد ، چرا ؟ براي اينكه آن موضع محل اجتماع چرك و كثافت است (كه امروزه نام آنها را ميكروب مي گذارند چنانچه از آن موضع كوزه ي آب بياشامد آن ميكروبها با آب از گلوي انسان فرو مي روند و باعث امراض گوناگوني خواهند شد ) .

15 - انسان نبايد در ميان آبي كه راكد يعني متوقف باشد ادار نمايد ، چرا ؟ زيرا باعث از بين رفتن عقل خواهد شد (شايد يكي از جهاتي كه نبايد در آب راكد بول كرد اين باشد كه پس از اين عمل شخص ديگري از آن آب بياشامد و چون يك چنين آبي مسموم و آلوده است موجب از بين رفتن عقل و سلامتي انسان گردد ؟ و قبل از اين در همين كتاب خوانديم كه پيامبر خدا به حضرت علي فرمود : بول كردن در آب فراموشي مي آورد )

16 - انسان نبايد با پوشيدن يك لنگه نعلين (يا يك لنگه ي كفش و امثال ذلك) راه برود . يا اينكه در حال قيام و ايستادن نعلين بپوشد ( شايد منظور آن نحوه نعلين هائي باشد كه بند داشته باشند و انسان بخواهد بند آنها را در حال ايستادن ببندد ؟)

17 - انسان نبايد در موقع بول كردن عورت خود را در مقابل آفتاب يا ماهتاب قرار دهد .

18 - انسان نبايد در موقع غائط كردن و قضاء حاجت نمودن رو به قبله بنشيند ( در روايات ديگر از پشت به قبله بودن نيز نهي شده ) .



[ صفحه 150]



19 - انسان نبايد در موقعي كه مصيبتي مي بيند صداي خود را به گريه و ناله بلند كند .

20 - زنان نبايد نياحه [1] يعني با صداي بلند گريه كنند و نبايد به نياحه ي آنان گوش كرد .

21 - زنان نبايد براي تشييع جنازه حاضر شوند .

22 - انسان نبايد كلمه اي از كلمات قرآن مجيد را به وسيله ي آب همان محو نمايد و يا اينكه كلمه اي از قرآن را با آن بنويسد .

23 - انسان نبايد خوابي را كه مي بيند عمداً دروغ نقل كند ! چرا ؟ زيرا خدا ي توانا فرداي قيامت او را دستور مي دهد كه حبه ي جو را درست كند ولي نمي تواند (كسي كه قادر نباشد يك حبه ي جو را كه خورده شده باشد به حالت اوليه بر گرداند پس چگونه مي تواند خواب دروغي را كه گفته مجسم نمايد ؟) [2] .



[ صفحه 151]



24 - انسان نبايد تصوير بكشد ( يعني عكس مخلوقات ذي روح را بگيرد ؟ ) چرا ؟ ! زيرا كسي كه اين عمل را انجام دهد فرادي قيامت قهار او را تكليف مي كند تا روح در



[ صفحه 152]



آن صورت بدمد ( به عبارت ديگر : جان به او بدهد ) در صورتي كه يك چنين قدرتي را نخواهد داشت .

25 - انسان نبايد هيچ گونه حيواني را به آتش بسوزاند ( در صورتي كه قلدران جهان گروهي از بندگان خدا را در حال حيات و يا اينكه پس از كشتن آتش مي زدند - چنانكه جسد مقدس گروهي از امام زادگان و امثال آنان را آتش زدند )

26 - انسان نبايد به خروس فحش بگويد چرا ؟! زيرا كه وي انسان را از خواب براي نماز بيدار مي كند . ( آري پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله درباره ي خروس مي فرمايد :

نبايد نسبت به آن بي احترامي كرد ولي گروهي از آن افرادي كه خود را مسلمان مي دانند چنان چه شخصي اول طلوع فجر صادق اذان صبح بگويد و آنان را براي پرستش خداي يگانه از خواب بيدار نمايد در صورتي كه خود آنان نتوانند از گفتن اذان جلوگيري كنند شكايت مي نمايند !!)

27 - انسان نبايد در معامله ي برادر ديني خود (به اين منظور) مداخله كند (كه شيئي مورد معامله را خودش بخرد)

28 - انسان نبايد در موقع جماع زياد صحبت كند . چرا ؟! زيرا احتمال مي رود اين موضوع باعث اين شود كه اگر نطفه اي منعقد گردد لال شود .

29 - انسان نبايد شب خاكروبه را در بين خانه ي خود بگذارد چرا ؟ ! زيرا خاكروبه جايگاه شيطان است . (منظور از كلمه ي شيطان كه در اين دستور مذهبي و اساسي به چشم مي خورد ميكروب است . چنان كه ما اين موضوع را كاملاً در كتاب : بهداشت اسلام از نظر علوم امروزي شرح داده ايم . اميد است كه خوانندگان گرامي



[ صفحه 153]



از مراجعه به آن غفلت نفرمايند .

شايد بتوان گفت : يكي از جهات اينكه پيامبر خدا (ص) فرموده : شب خاكروبه را در ميان خانه نگذاريد اين باشد كه ميكروب هاي سابق الذكر در شب خطر و آزار بيشتري داشته باشند و از طرفي هم از بيان آن حضرت استفاده مي شود كه اصلاً نبايد در ميان منزل و مأواي انسان خاكروبه باشد ؟)

30 - موقعي كه انسان مي خواهد بخوابد نبايد دستش به گوشت و چربي آلوده باشد . چرا ؟! زيرا اگر اين عمل را انجام دهد و به جنون شيطاني گرفتار شود نبايد به جز خويشتن كسي را ملامت و سرزنش نمايد .

31 - انسان نبايد با سرگين حيوان از قبيل : گاو ، اسب ، الاغ و ... و استخوان استنجاء (يعني محل غائط را تطهير) نمايد (چرا زيرا اينگونه اشياء محل غائط را پاك نمي كنند) و ...

32 - انسان نبايد رو به قبله و در ميان طريق عمومي با زوجه ي خويش نزديكي نمايد چرا ؟! كسي كه اين عمل را انجام دهد لعنت جميع ملائكه و مردم بر او باد !! و...

33 - انسان نبايد نزد منجم يعني ستاره شناس و افراد ساحر و جادوگر برود و سخن آنانرا قبول نمايد . چرا ؟! زيرا كسي كه سخن ايشان را تصديق و باور كند از آن چه كه خدا بر حضرت محمد صلي الله عليه و آله نازل كرده اعراض نموده و بي زار شده است .

34 - انسان مسلمان نبايد با نرد ، شطرنج ، عود و طنبور بازي كند .



[ صفحه 154]



35 - انسان نبايد از شخص مسلماني غيبت كند و نبايد به سخن غيبت كنندگان گوش دهد .

36 - انسان مسلمان نبايد سخن چين باشد و نبايد سه سخن سخن چينان گوش كند ، چرا ؟! زيرا كه شخص سخن چين داخل بهشت نخواهد شد .

37 - انسان مؤمن نبايد بر سر سفره ي افراد فاسق حاضر شود (و از طعام آنان تناول نمايد) .

38 - انسان مسلمان نبايد قسم دروغ بخورد ، چرا ؟! زيرا اين عمل باعث مي شود كه خانه ويران شوند . كسي كه قسم دروغ بخورد تا به وسيله ي آن مال مسلماني را تصاحب كند خدا در صورتي ملاقات مي كند كه بر او غضبناك باشد . مگر اينكه توبه كند و برگردد .

39 - انسان نبايد بر سر سفره اين جلوس كند كه نزد آن مشروبات الكلي آشاميده مي شود .

40 - انسان نبايد با زوجه ي خويش داخل حمام شود .

41 - انسان نبايد هرگز بدون لنگ داخل حمام گردد .

42 - انسان نبايد با كسي گفتگوئي بكند كه برگشت آن گفتگو به سوي غير خداي رؤف باشد.

43 - انسان نبايد بي حيا و پررو باشد و شوخي هاي بي جا بكند .

44 - انسان نبايد مايعات آشاميدني را از ظرف طلا و نقره بياشامد .

45 - مرد نبايد لباس حرير و ابريشم بپوشد . ولي اين عمل از براي زنان مانعي ندارد . (چرا ؟! زيرا اينگونه زر و زيور



[ صفحه 155]



و آرايش در مذهب مقدس اسلام اختصاص به زنان دارد تا نظير آرايش هاي ديگر مردان به آنان تمايل پيدا كنند ، ولي عكس قضيه اين طور نيست ، يعني زنان اگر از جهات ديگري به مردان مايل نشوند بدين جهت علاقه اي به ايشان پيدا نخواهند كرد ) و ...

46 - انسان نبايد نرد بفروشد ، نبايد مشروبات الكلي را بخرد . نبايد ساقي مشروبات الكي شود ، چرا ؟! زيرا كه خداي قهار : 1 - خمر 2 - كسي كه درخت آن را غرس كند 3 - كسي كه خمر را مي فروشد 4 - كسي كه آن را مي آشامد 5 - شخصي كه ساقي خمر است 6 - فروشنده 7 - خريدار 8 - خورنده ي پول خمر 9 - حامل 10 - و آن كسي را كه خمر به سوي او حمل مي شود لعن كرده .

كسي كه مشروبات الكلي بياشامد نماز او تا مدت چهل روز قبول نخواهد شد ، اگر موقعي بميرد كه مقداري از خمر در شكم او باشد خداي قهار حق دارد : از آن چرك و خوني كه از پوست و فرج زناكارن اهل جهنم خارج مي شود به وي بياشاماند .

آن چرك و خون ها كه گفته شده در ديگهاي جهنم جمع مي شوند و موقعي كه اهل جهنم از آن ها مي آشامند احشاء و امعاء آنان فرو خواهد ريخت !!

(نگارنده گويد ما جريان مفاسد خمر ، يا بفرمائيد : اين مايع خانمان سوز را كاملاً در كتاب فلسفه ي احكام اسلام شرح داده ايم اميد است كه خوانندگان عزيز از مراجعه و مطالعه ي آن بي بهره نمانند ) .

47 - انسان مسلمان نبايد ربا يعني پول منفعتي بخورد ،



[ صفحه 156]



نبايد شهادت دروغ بدهد ، نبايد نويسنده ي معامله ربوي شود . چرا؟! زيرا خداي قهار : 1 - خورنده ي ربا 2 - آن كسي كه ربا مي دهد 3 - آن شخصي كه نويسنده معامله ربا باشد 4 - آن دو نفري را كه شهود يك چنين معامله اي قرار مي گيرند لعنت كرده است .

48 - انسان نبايد شعر در مسجد انشاد كند و سراغ گم شده را در مسجد بگيرد .

49 - انسان نبايد در مسجد شمشير بكشد .

50 - انسان نبايد به صورت حيوانات بزند .

51 - انسان نبايد به عورت برادر مسلمان خود نظر كند .چرا ؟! زيرا كسي كه به عورت برادر مسلمان خود عمداً نگاه كند هفتاد هزار (70،000) ملك او را لعنت مي كنند .

52 - زن نبايد به عورت زن ديگر نگاه كند .

53 - انسان نبايد در طعام و چيز آشاميدني و موضع سجود بدمد . (در كتاب بهداشت اسلام نگاشته ايم : چنان چه در هواي سرد آينه را به فاصله ي پنج سانتيمتر در مقابل دهان بگيريم و طوري تنفس كنيم كه هواي دهان روي صفحه ي آينه قرار بگيرد خواهيم ديد كه هواي دهان ظاهر آينه را طوري مي پوشاند كه صورت ما را نشان نمي دهد .

هوادي را كه روي آينه قرار مي گيرد كربن گويند و كربن يك نوع گازي است سمي ، نظير گاز زغال كه خطر فراواني دارد .

بنابراين اگر انسان در غذا نفخ كند يعني بدمد كربن و گازهاي مزبور به غذا آلوده خواهند شد و در نتيجه انسان را دچار



[ صفحه 157]



مخاطراتي مي نمايد .

براي اين كه مسلمين گرفتار اين گونه خطرها نشوند حضرت محمد بن عبدالله صلي الله عليه و آله تابعين خود را از دميدن در غذا نهي فرموده است .

در تفسير طنطاوي جلد - 11 - صفحه ي - 19 - مي نگارد : انسان در يك روز مقدار - 250- گرم گاز كربونيك از دهان خود خارج مي كند كه مقدار - 70 - گرم آن كربن خالص مي باشد )

54 - انسان نبايد در بين قبرها ، جاده هاي وسيع ، رودبارها جايگاه شتر و پشت بام كعبه ي معظمه نماز بگذارد .

55 - انسان نبايد زنبور عسل را بكشد .

56 - انسان نبايد در صورت حيوانات داغ بگذارد

57 - انسان نبايد به جز به خدا قسم بخورد . چرا ؟! زيرا كسي كه به غير خدا قسم بخورد نزد خدا چندان ارزشي ندارد (شايد منظور اين باشد كه انسان بايد خدا از هركسي و از هرچيزي بزرگتر بداند و علاقه ي بشر از هركس به خدا بيشتر باشد ، چه آنكه انسان به آن كسي قسم مي خورد كه مورد علاقه ي وي باشد ؟)

58 - انسان نبايد به يكي از سوره هاي قرآن قسم (دروغ ؟) بخورد چرا ؟ زيرا كسي كه اين عمل را انجام دهد بايد براي هر يك از آيات آن كفاره ي قسم بدهد . هر كه مي خواهد نيكوئي كند بكند و هر كه خواهد گناه كند بكند و ...

59 - انسان نبايد موقعي كه جنب است در مسجد بنشيند .

60 - انسان نبايد در شب و روز برهنه باشد (شايد منظور



[ صفحه 158]



اين باشد كه عورت انسان باز باشد ، نه اينكه مثلاً لباس را به جهت خنك شدن بدن تخفيف دهد ؟ )

61 - انسان نبايد در روز چهارشنبه و روز جمعه حجامت كند

62 - انسان نبايد در روز جمعه موقعي كه پيش نماز خطبه ي (نماز جمعه را) مي خواند با كسي تكلم نمايد . چرا ؟! براي اينكه هركس اين عمل را انجام دهد كار لغوي كرده و كسي كه (در روز جمعه) كار لغوي انجام دهد جمعه اي نخواهد داشت .

63 - انسان نبايد انگشتري به دست بكند كه فلز آن روي يا آهن باشد .

64 - انسان نبايد شكل و صورت حيوانات را بر انگشتر خود نقش نمايد .

65 - انسان نبايد در موقع طلوع آفتاب نمازي (غير از نماز صبح) به جاي آرد تا آن موقعي كه آفتاب به قدر يك نيزه بلند شود همين طور در موقع غروب آفتاب نبايد نمازي (غير از نماز ظهر و عصر) به جاي آورد . نيز نبايد در موقع استواء آفتاب (يعني وقتي كه آفتاب در وسط آسمان آمده باشد ؟) نماز خواند .

66 - روزه گرفتن در شش روز جايز نيست : 1 - روز عيد فطر 2 - روزي كه انسان شك دارد آخر ماه شعبان يا اول ماه رمضان است 3 - روز عيد قربان 4 - روز 13 - 12 - 11 ماه ذي حجةالحرام .

67 - انسان نبايد گردن خود را نظير حيوانات در موقع آشاميدن آب دراز كند بلكه بايد با دست هاي خود كه بهترين



[ صفحه 159]



كه بهترين ظرف انسان به شمار مي روند آب بياشامد .

68 - انسان نبايد در آن چاهي كه آب آن را مي آشامند آب دهان بيندازد .

69 - انسان نبايد كارگر را قبل از تعيين اجرتش به كاري وادار نمايد .

70 - انسان نبايد از برادر ديني خود دوري كند . كسي كه ناچار باشد نبايد بيشتر از سه روز از برادر ديني خود هجر گزيند كسي كه (بدون عذر موجهي) بيشتر از سه روز از برادر ديني خود هجرت گزيند و كناره گيري نمايد آتش بر وي سزاوارتر است .

71 - انسان نبايد مدح كسي را (به جز آن افرادي كه خدا و رسول دستور داده اند) بگويد . آن گاه فرمود : خاك بريزيد بر صورت آن افرادي كه براي اشخاص نالايق مدح مي گويند .

72 - كسي كه متصدي امور خصومتي ظالمي شود ، يا او را براي آن امور اعانت نمايد و ملك الموت نزد او بيايد به وي مي گويد : لعنت خدا بر تو باد ، آتش جهنم و بدترين جايگاه نصيب تو شد و ...

73 - كسي كه متولي شخص ستم كشي گردد و او را در جور و ستم اعانت كند در جهنم با هامان (كه وزير فرعون بوده) خواهد بود .

74 - كسي كه ساختماني را به منظور رياء و خودنمائي بسازد بايد در روز قيامت آن ساختمان را كه چون آتش شعله ور است تا زمين هفتم حمل و نقل نمايد ، آن گاه آن را نظير طوقي به گردنش خواهند



[ صفحه 160]



انداخت ، سپس وي را به همان حال در جهنم مي اندازند و در قعر جهنم محبوس خواهد شد . مگر اينكه اين شخص توبه كند .

به رسول خدا صلي الله عليه و آله گفتند : يا رسول ! چگونه مي شود كه انسان ساختمان را به منظور ريا و خودنمائي بسازد ؟!

فرمود : بيشتر از اندازه احتياج خود ساختمان مي سازد كه به همسايگان و برادران ديني خود فخريه و مباهات نمايد !!

75 - شخصي كه مزد كارگري را ندهد خدا اعمال وي را نابود مي كند و بوي بهشت را بر او حرام مي نمايد ، در صورتي كه بوي بهشت از پانصد سال راه يافت مي شود .

76 - كسي كه يك وجب زمين از همسايه ي خويش خيانت كند خدا آن زمين را تا زمين هفتم نظير طوقي به گردن او خواهد انداخت تا خدا را در روز قيامت با همان حال ملاقات نمايد !! مگر اينكه توبه كند و برگردد .

77 - آگاه باشيد كسي كه قرآن را حفظ كند آن گاه آن را فراموش نمايد خدا را در روز قيامت در حالي ملاقات مي كند كه مغلول يعني مبتلا به غل و زنجير باشد و خداي توانا به شماره ي هر آيه اي كه آن را فراموش كرده باشد ماري بر او مسلط مي كند كه در آتش قرين وي خواهد بود . مگر عملي انجام دهد كه آمرزيده شود !!

78 - كسي كه قرآن تلاوت كند آن گاه مايعي كه آشاميدن آن حرام است بياشامد يا اين كه حب و زينت دنيا را بر آن مقدم بدارد مستوجب سخط و غضب خدا خواهد بود . مگر اين كه توبه كند .



[ صفحه 161]



آگاه باشيد !! اگر يك چنين شخصي بدون توبه بميرد قرآن در روز قيامت با وي محاجه و مخاصمه مي نمايد و دليل و برهان او را باطل خواهد كرد .

79 - آگاه باشيد !! شخصي كه با زن مسلمان يا زن يهوديه يا زن نصرانيه ، يا زن مجوسيه اي كه آزاد يا كنيز زرخريد باشند زنا كند و بدون توجه و اصرار داشتن به اين عمل بميرد خداي توانا سيصد در به قبر او مي گشايد كه از آن ها مار و عقرب و اژدهاي آتشين داخل مي شوند و او را تا روز قيامت معذب مي كنند .

موقعي كه يك چنين شخصي از قبرش برانگيخته مي شود مردم از بوي متعفن وي متاذي و ناراحت خواهند شد . وي بدين لحاظ و از لحاظ اعمال دنيوي خود شناخته خواهد شد تا آن موقعي كه او را داخل آتش نمايند . و ...

80 - انسان نبايد در صدد اطلاع يافتن از خانه ي همسايه ي خود باشد و ...

81 - شخصي كه به آن رزق و روزي كه خدا از برايش قسمت و تقدير كرده راضي نباشد ، شكوه كند ، صبر نكند ، اجر اين تنگدستي را از خدا نخواهد هيچ حسنه اي از او بالا نخواهد رفت و خدا را در صورتي ملاقات مي كند كه بر او غضبناك باشد ، مگر اين كه توبه كند .

82 - انسان نبايد در راه رفتن خود تكبر و خودنمائي كند كسي كه لباسي بپوشد و به وسيله ي آن تكبر نمايد خدا او را از كنار جهنم در آتش خواهد انداخت و وي را با قارون قرين و نزديك مي نمايد . چرا ؟ زيرا قارون اولين كسي بودكه خودنمائي و



[ صفحه 162]



تكبر نمود ، آن گاه خداي توانا او را با خانه اش به زمين فرود برد كسي كه تكبر كند با خدا درباره ي جبروت و بزرگي او منازعه نموده است .

83 - كسي كه درباره ي مهر و صداق زني ظلم كند (يعني مهر او را ندهد ) نزد خدا از زناكاران به شمار مي رود ، همين كه فرداي قيامت شود خداي عليم به وي خواهد گفت : اي بنده ي من ! من كنيز خود را طبق عهد خويش به تو تزويج و نصيب نمودم و تو به عهد و پيمان من وفا نكردي و در حق وي ظلم و ستم نمودي ؟!

در همين موقع است كه به قدر حق آن زن از ثوابهاي آن مرد مي گيرند و به آن زن مي دهند ، چنانكه حسنات وي به قدر حق او نباشد وي را براي اينكه عهد شكني كرده به سوي جهنم مي برند خداي توانا (در سوره ي بني اسرائيل ، آيه ي - 36) مي فرمايد :

به عهد و پيمان وفا كنيد كه (مخالفت با آن)

84 - انسان نبايد كتمان شهادت كند (يعني براي حق شهادت ندهد) چرا ؟! زيرا شخصي كه كتمان شهادت نمايد خداي قهار گوشت او را در حضور خلايق به خوردش مي دهد . منظور از قول خداي سبحان كه (در سوره ي بقره ، آيه - 272) مي فرمايد : كتمان شهادت نكنيد ! كسي كه اين عمل را انجام دهد دل و قلبش گناهكار خواهد بود همين است .

85 - كسي كه همسايه ي خويش را اذيت كند خدا بوي بهشت را بر او حرام مي كند و جاي وي در جهنم خواهد بود كه بد جايگاهي است . كسي كه حق همسايه ي خود را ضايع كند از ما نخواهد بود

جبرئيل هميشه به قدري درباره ي همسايه به من سفارش مي كرد.



[ صفحه 163]



كه گمان مي نمودم مي خواهد بگويد : همسايه از همسايه ارث مي برد .

86 - و ينز آن قدر درباره ي بندگان زرخريد به من توصيه مي نمود كه گمان مي كردم يك وقت معلومي براي آنان تعيين مي كند كه هرگاه به آن وقت برسند آزاد خواهند شد .

87 - به قدري درباره ي مسواك كردن به من سفارش مي كرد كه گمان مي نمودم مسواك كردن براي امتم واجب خواهد بود.

88 - جبرئيل آن قدر درباره ي نماز شب خواندن به من سفارش مي كرد كه گمان مي نودم خوبان و نيكان امت من هرگز در شب خواب نخواهند رفت !!

89 - آگاه باشيد !! كسي كه به مسلمان فقيري توهين و استخفاف نمايد در حق خدا توهين نموده ، خدا هم در روز قيامت به وي توهين و استخفاف مي كند . مگر اين كه توبه كند.

كسي كه مسلمان فقيري را اكرام و احترام نمايد خدا را در صورتي ملاقات مي كند ك هاز او راضي باشد .

90 - كسي كه كار زشتي يا عمل شهوتراني بر او عرضه شود و از خوف خدا از ان اجتناب نمايد خداي رؤف آتش جهنم را بر او حرام مي كند . او را از جزع و فزع اكبر روز قيامت در امان خواهد داشت .

به آن وعده اي كه (در سوره ي الرحمان ، آيه 46) فرموده كسي كه از مقام و عظمت خدا خوف داشته باشد داراي دو بهشت خواهد بود وفا خواهد كرد .

91 - آگاه باشيد !! كسي كه دنيا و آخرت بر او عرضه شود و دنيا را بر آخرت مقدم بدارد روز قيامت خدا را در صورتي



[ صفحه 164]



ملاقات مي كند كه حسنه اي ندارد تا خود را به وسيله ي آن از آتش نگاه دارد ، ولي كسي كه آخرت را بر دنيا مقدم بدارد و دنيا را ترك كند خدا از او راضي و گناهان او را خواهد آمرزيد .

92 - كسي كه چشم خود را از ديدن نامحرم پر كند خداي قهار چشم او را فرداي قيامت از آتش پر مي كند . مگر اينكه توبه كند و برگردد و ...

93 - كسي كه در معامله ي مسلماني غش (يعني مكر و حيله و ...) كند از ما نخواهد بود و ...

94 - انسان نبايد نسبت به همسايه ي خود از اثاث و اشيائي كه معمولاً به عنوان عاريه مي گيرند مضايقه نمايد . چرا ؟! زيرا كسي كه اين عمل را انجام دهد خداي عليم در روز قيامت خير خدا را به وي نمي رساند و او را به حال خود وا مي گذارد . آه ! چه حال بدي خواهد داشت !!

95 - هر زني كه شوهر خود را به زبان اذيت كند خدا آن چه را كه صرف كند ، آن چه را كه عدالت نمايد ، آن چه را كه ثواب كند از او قبول نمي كند تا اين كه شوهر خود را راضي نمايد (خدا عبادات او را نمي پذيرد) و لو اينكه : روزها روزه دار و شب ها زنده دار باشد ، بندگان زرخريد آزاد كند ، اسب هاي نيكوئي براي جهاد در راه خدا بفرستد ، معذلك اولين كسي است كه داخل جهنم خواهد شد !

چنانچه مرد هم نسبت به زوجه ي خويش ظلم و ستم كند دچار يك چنين عذاب هائي خواهد بود .

96 - آگاه باشيد ! كسي كه لطمه به گونه يا صورت شخص



[ صفحه 165]



مسلماني بزند خداي توانا در روز قيامت استخوان هاي او را از يكديگر جدا خواهد كرد و در حالي محشور مي شود كه دچار غل و زنجير باشد تا اينكه داخل جهنم گردد. مگر اينكه توبه كند و پشيمان شود.

97 - آگاه باشيد ! كسي كه روزي را شب كند و در قلبش نسبت به برادر مسلمان خود قصد خيانت داشته باشد و همچنين اگر با اين قصد شبي را صبح كند در غضب خدا است . مگر اينكه توبه كند .

98 - انسان نبايد درباره ي مسلماني غيبت كند . چرا ؟! زيرا شخصي كه درباره ي مسلماني غيبت كند روزه و وضوي او باطل مي شود . (فقهاء درباره ي اين موضوع فتوا نداده اند) روز قيامت در حالي مي آيد كه بوي دهان وي از بوي مردار بدتر خواهد بود و اهل محشر و موقف از بوي دهانش متأذي و ناراحت مي شوند و چنانچه قبل از توبه بميرد در حالي مرده است كه حرام خدا را حلال مي دانسته است .

99 - كسي كه غيظ و غضب خود را - در صورتي كه بتواند آن را عملي و انفاذ كند ولي صرف نظر مي كند - فرو ببرد خدا اجر شهيدي را به وي عطا مي نمايد .

100 - آگاه باشيد شخصي كه در مجلسي باشد و بشنود راجع به برادر مسلمانش غيبت مي كنند آنگاه درباره ي وي لطفي بكند و از او دفاع نمايد خداي رؤف هزار باب شر و فتنه را در دنيا و آخرت از او رد مي كند . چنان چه بتواند درباره ي برادر مسلمان خود دفاع كند و نكند گناه او هفتاد برابر آن كسي است كه غيب كرده



[ صفحه 166]



باشد !!

101 - انسان نبايد خيانت كند . چرا ؟! زيرا كسي كه در دنيا درباره ي امانتي خيات كند و آن را به صاحبش رد نكند آنگاه اجل او را دريابد بر غير ملت من مرده است و خدا را در صورتي ملاقات مي كند كه بر او غضبناك باشد .

102 - كسي كه براي احدي از مردم شهادت دروغ دهد به وسيله ي زبانش در پائين ترين درجه ي جهنم با منافقين معلق خواهد شد.

103 - آگاه باشيد !! شخصي كه بداند چيزي را از راه خيانت به دست آورده باشند و معذلك آن را خريداري ناميد نظير همان كسي است كه آن را خيانت نموده باشد . كسي كه حقي از برادر مسلمان خود را پاي مال كند و به او ندهد خداي توانا خير و بركت رزق را بر او حرام خواهد كرد .مگر اين كه توبه كند .

104 - شخصي كه كار زشتي را از مسلماني ببيند و آن را افشا و آشكار نمياد نظير همان كسي است كه آن عمل زشت را انجام داده است .

105 - كسي كه برادر مسلمانش از لحاظ قرض به وي احتياج داشته باشد و بتواند حاجت او را روا كند و نكند خداي تعالي بوي بهشت را بر او حرام خواهد كرد.

106 - شخصي كه در مقابل اخلاق زن بداخلاق خود صبر كند و از خداي رؤف عوض بخواهد خدا ثواب افراد شاكر و سپاسگذار را به او عطا خواهد كرد .

107 - آگاه باشيد !! هر زني كه با شوهرش سازگاري



[ صفحه 167]



نكند و او را به كارهائي وادار نمايد كه نتواند انجام دهد خداي توانا هيچ حسنه اي را از او قبول نمي كند و خدا را در صورتي ملاقات مي نمايد كه بر او غضبناك باشد .

108 - آگاه باشيد !! هركه برادر مسلمان خود را اكرام و احترام كند جز اين نيست كه خدا را احترام كرده باشد .

109 - انسان نبايد بدون اجازه و رضايت گروهي خود را پيش نماز آنان بداند . كسي كه با رضايت گروهي پيش نماز آنان شود در حضور ايشان براي نماز استقامت ورزد ، نماز را از لحاظ قيام ، قرائت ، ركوع و سجود نيكو بجاي آورد اجر و نظير آن گروه خواهد بود ، بدون اين كه چيزي از اجر آنان كم و كسر شود .

110 - كسي كه شخصاً متوجه قوم و خويشان نزديك خود شود و به وسيله ي مال خود صله ي رحم كند خدا اجر شهيدي را به او عطا مي فرمايد و به شماره ي هر قدمي كه بر مي دارد چهل هزار (40،000) حسنه براي او خواهد بود و چهل هزار (40،000) درجه از برايش بلند مي گردد و گويا : مدت صد سال خدا را در حال صبوري و اخلاص پرستش كرده باشد.

111 - كسي كه حاجتي از حوائج دنيوي شخص اعمي يا مريضي كه ناتوان باشد و... روا كند و براي روا شدن حاجت آنان قدمي بردارد خداي رؤف برائت از نفاق (يعني منافق بودن؟) و برائت از آتش جهنم را براي وي عطا مي نمايد و هفتاد حاجت از حاجات دنيوي او را روا خواهد كرد وي موقعي كه



[ صفحه 168]



در صدد رواشدن حاجات حاجتمندان باشد همچنان غرق رحمت خدا خواهد بود تا برگردد .

112 - شخصي كه يك شب و روز مريض شود و نزد افرادي كه به عيادت او مي آيند شكايت نكند خداي عليم او را فرداي قيامت با خليل خود حضرت ابراهيم برانگيخته خواهد كرد تا آن موقعي كه از صراط نظير برق جهنده گذر كند.

113 - كسي كه براي روا شدن حاجت مريضي فعاليت بكند خواه رواه بشود و خواه روا نشود آنچنان از گناه پاك مي شود كه گويا : تازه از مادر متولد شده باشد .

مردي از انصار گفت : يا رسول الله ؟ پدر و مادرم به فداي تو باد آيا نه چنين است كه اگر آن مريض از اهل بيت خود انسان باشد ثوابش بيشتر خواهد بود ؟ رسول خدا صلي الله عليه و آله فرمود : چرا

144 - آگاه باشيد شخصي كه مؤمني را از غم و اندوه دنيا نجات دهد خداي توانا او را از (72) غم و اندوه اخروي و (72) غم و اندوه دنيوي كه كوچك ترين آن ها قطع روده ها است نجات خواهد داد .

115 - كسي كه حق صاحب حقي را باطل كند در صورتي كه بتواند حق او را بپردازد گناه وي نظير گناه عشار خواهد بود [3] و ...

116 - شخصي كه نسبت به برادر ديني خود احسان و نيكوئي بكند ، آنگاه منت بر او بگذارد خدا عمل او را باطل



[ صفحه 169]



و گناه او را ثابت مي كند و سعي و احسان او را قبول نخواهد كرد آنگاه فرمود : خداي توانا مي فرمايد : من بهشت را بر افرادي كه منت مي گذارند و اشخاصي كه بخيل باشند و گروهي كه سخن چين هستند حرام نموده ام .

117 - آگاه باشيد كسي كه صدقه اي بدهد به شماره ي هر درهمي از آن صدقه نعمتي از نعمت هاي بهشت را خواهد داشت كه نظير كوه احد باشد . شخصي كه وسيله شود و صدقه ي ديگري را به محتاجي برساند ثوابش به قدر ثواب صاحب صدقه خواهد بود بدون اينكه چيزي از اجر صاحب صدقه كم شود .

118 - كسي كه بر جنازه ي ميتي نماز بخواند هفتاد هزار (70،000) ملك به بدن وي نماز مي خوانند و خداي رؤف گناهان گذشته ي او را مي آمرزد .

اگر صبر كن تا آن جنازه دفن شود و خاك بر او بريزند به شماره ي هر قدمي كه برداشته يك قيراط اجر خواهد داشت و قيراط از لحاظ بزرگي نظير كوه احد است .

119 - آگاه باشيد !! كسي كه از خوف و خشيه ي خدا اشك چشمانش جاري شود به شماره ي هر قطره اشكي كه از چشمانش مي چكد قصري در بهشت خواهد داشت كه مكلل و مزين است بدر و جواهر در آن قصر چيزهائي است كه هيچ چشمي نديده ، هيچ گوشي نشنيده ، به قلب هيچ بشري خطور نكرده .

120 - آگاه باشيد !! شخصي كه به منظور نماز جماعت متوجه مسجدي شود به شماره ي هر قدمي كه بر مي دارد هفتاد هزار (70،000) حسنه خواهد داشت ، هفتاد هزار (70،000) گناه از او محو



[ صفحه 170]



ميشود ، هفتاد هزار (70،000) درجه براي او بالا مي رود . چنانچه وي در همان حال بميرد خداي رؤف تعداد هفتاد هزار (70،000) ملك را به او موكل مي كند تا او را در قبر عيادت نمايند ، براي تنهائي وي انيس و مونس باشند ، تا آن موقعي كه برانگيخته شود از برايش طلب مغفرت نمايند.

121 - آگاه باشيد !! شخصي كه اذان بگويد و عوض آن را از خدا بخواهد و منظورش رضاي خدا باشد خداي رؤف ثواب چهل هزار (40،000) شهيد چهل هزار (40،000) صديق به وي خواهد داد . به شفاعت او تعداد چهل هزار (40،000) گناهكار از امت مرا داخل بهشت خواهد كرد . آگاه باشيد !! موقعي كه مؤذن بگويد :

اشهد ان لا اله الا الله

تعداد هفتاد هزار (70،000) ملك بر او درود مي فرستند و براي او طلب مغفرت مي نمايند و روز قيامت در زير سايه ي عرش خواهد بود تا خداي توانا از حساب خلايق فراغت پيدا كند . وقتي كه مؤذن مي گويد .

اشهد ان محمدا رسول الله

تعداد هفتاد هزار (70،000) ملك از براي او استغفار خواهند كرد.

122 - كسي كه محافظ صف اول نماز (جماعت) و اولين تكبيري كه در صف گفته مي شود باشد در صورتي كه مسلماني را اذيت نكند خداي رؤف به قدر همه ي مؤذن هاي دنيا و آخرت اجر به او خواهد داد .

123 - آگاه باشيد شخصي كه سرپرست گروهي باشد روز



[ صفحه 171]



قيامت در حالي مي آيد كه دستانش را به وسيله ي غل و زنجير به گردنش بسته باشند . اگر در ميان آنان طبق دستور خدا رفتار كرده باشد خداي رؤف او را آزاد مي نمايد ، ولي چنانچه در حق ايشان ظلم و ستم كرده باشد او را به جهنم كه بد جايگاهي است پرتاب مي كنند .

124 - انسان نبايد هيچ چيزي از شر را كوچك بشمارد و لو اينكه در نظر كوچك بيايد . و نبايد چيزي از خير را كثير و زياد بشمارد و لو اينكه به نظر بزرگ بيايد . چرا ؟! زيرا بزرگي با استغفار و كوچكي با اصرار نخواهد بود .

شعيب بن واقد مي گويد : من راجع به طولاني بودن اين حديث از حسين بن زيد پرسش و تحقيق نمودم ؟ !

وي در جوابم گفت : حضرت امام جعفر صادق از امام محمد باقر از امام سجاد از حضرت امام حسين از حضرت علي بن ابيطالب عليهم السلام براي من روايت كرد كه آن بزرگوار اين حديث را به خط خود از كتابي كه املاء پيامبراسلام صلي الله عليه و آله بود جمع آوري كرد .

نگارنده گويد : لازم است دو موضوع را كه مربوط به اين حديث شريف است از نظر خوانندگان عزيز بگذرانيم .

اول : اينكه ما بعضي از دستورهاي اين حديث را از لحاظ عدم صلاحيت زماني ننوشته ايم لذا به جاي آنها نقطه نهاده ايم .

بنابراين اشخاصي كه بخواهند از آن موضوعات و دستورها مستحضر شوند بايد به مصدر اين حديث شريف مراجعه نمايند .

دوم : اينكه قسمتي از اين دستورهائي كه در اين حديث مبارك داده شده حرام و كسي كه آن ها را انجام دهد مرتكب



[ صفحه 172]



فعل حرام شده و قسمتي از آنها مكروه است و نيز قسمتي واجب و قسمتي مستحب مي باشند .

و صلي الله علي محمد و آل الطاهرين

تهران - تيرماه - 1347

المحتاج الي الله الحفي ، المتوسل بلطفه الجلي و الخفي محمد جواد النجفي

مژده به خوانندگان گرامي ستارگان درخشان مي دهيم كه جلد سيزدهم اين كتاب كه زندگاني حضرت امام حسن عسكري عليه السلام را براي شما شرح مي دهد به وسيله ي كتاب فروشي و چاپخانه ي اسلاميه چاپ و در اختيار دوستداران محمد و آل اطهرش قرار گرفت .


پاورقي

[1] در كتاب اقرب الموارد مي گويد : نياحه مصدر باب مفاعه كه بين اثنين است مي باشد ، زيرا زنان در موقعي كه مصيبتي دچارشان مي شود در مقابل يكديگر مي نشينند و گريه مي كنند - مؤلف.

[2] در كتاب خلاصة الاخبار مي نگارد : آن دو نفري كه در زندان خواب خود را براي حضرت يوسف عليه السلام نقل كرند خوابي نديده بودند ، بلكه خواب آنان جعلي و ساختگي . منظور ايشان اين بود كه حضرت يوسف را امتحان نمايند لذا يكي از آنان كه ساقي پادشاه بود به حضرت يوسف گفت : من خواب ديدم درخت انگوري در باغي بود كه سه خوشه ي انگور داشت جام شرابي كه پادشاه داشت در دستم بود و من آن انگورها را براي شراب مي فشردم .

پس از ساقي شخص دومي كه طباخ پادشاه بود برخواست و گفت : من در خواب ديدم كه سه سفره ي نان از مطبخ شاه بالاي سر خود گرفتم و مرغان آن نان ها را از بالاي سرم مي ربودند و مي خوردند ؟!

حضرت يوسف عليه السلام به شخص اولي كه ساقي پادشاه بود فرمود : تو نيز به شغل خويشتن اشتغال خواهي يافت .

و به نفر دومي كه طباخ پادشاه بود فرمود : تو پس از سه روز ديگر به دار آويخته مي شوي و مرغان از كله ي سر تو مي خورند !!

ايشان در جواب حضرت يوسف گفتند : ما دروغ گفتيم ، زيرا خوابي نديده بوديم .

حضرت يوسف فرمود : قضاو قدر پروردگار هيمن طور شد كه من تعبير نمودم .

موقعي كه مدت سه روز از اين جريان گذشت از طرف پادشاه آمدند و آن دو نفر را بردند . تعبير خواب همان شد كه حضرت يوسف فرموده بود .

بعضي از نويسندگان مي نگارند : خواب نفر اولي دروغ نبوده فقط نفر دومي براي اينكه حضرت يوسف را امتحان كند عمداً خواب خويش را به دروغ شرح داد و همان طور هم شد - مؤلف.

[3] عشار به فتح عين و شين مشدد آن كسي است كه از طرف ظالمي يك دهم اموال مردم را بگيرد - مؤلف.