بازگشت

اندرزهاي درخشان


مذهب اهل بيت عليهم السلام در روزگار امام هادي به مرحله ي پختگي رسيده بود اما خطر تند روي كه از طريق فرهنگهاي وارداتي از سوي شرق در عمق جان برخي از مسلمانان نفوذ يافته بود، نيازمند نيرويي ايماني براي پاسخ به اين خطر بود تا مبادا به خاطر تبليغ دشمنان و به ويژه خلفاي عباسي كه جايگاه ائمه را نمي شناختند و آنان و يا هواخواهانشان را متهم به غلو مي كردند روح معنويت در مردم كاستي بگيرد. نياز ديگر مذهب اهل بيت اين بود كه محتاج متون جامعي بود تا به منزله ي درسهاي توجيهي باشد كه بدون افزوني و كاستي اصول عقايد را در بر گيرد. از اين روست كه زيارت جامعه كه از امام هادي عليه السلام نقل شده، از ناحيه ي آن حضرت مطرح مي شود. در اين زيارت ائمه عليهم السلام به دور از هرگونه غلو و در همان جايگاه حقيقي خود، معرفي و باز شناخته شده اند.

بگذاريد در برخي از كلمات نوراني اين زيارت كه مي تواند بهترين وسيله براي تحكيم مهر و محبت ائمه در دل ما باشد، تدبر كنيم. اين محبت و مهر در واقع امتداد محبت مؤمن به پروردگارش محسوب مي شود و به هيچ وجه جايگزين آن نيست:



[ صفحه 72]



السلام عليكم يا أهل بيت النبوة، و موضع الرسالة، و مختلف الملائكة، و مهبط الوحي، و معدن الرحمة، و خزان العلم، و منتهي الحلم، و اصول الكرم، و قادة الأمم، و اوليآء النعم، و عناصر الأبرار، و دعائم الأخيار، وساسة العباد، و اركان البلاد، و ابواب الايمان، و أمنآء الرحمن، و سلالة النبيين، و صفوة المرسلين، و عترة خيرة رب العالمين، و رحمة الله و بركاته، السلام علي ائمة الهدي، و مصابيح الدجي، و اعلام التقي، و ذوي النهي، و اولي الحجي، و كهف الوري، و ورثة الأنبيآء، و المثل الأعلي، و الدعوة الحسني، و حجج الله علي اهل الدنيا و الأخرة و الأولي، و رحمة الله و بركاته.

السلام علي محال معرفة الله، و مساكن بركة الله، و معادن حكمة الله، و حفظة سر الله، و حملة كتاب الله، و اوصيآء نبي الله و ذرية رسول الله صلي الله عليه و آله و رحمة الله و بركاته.

السلام علي الدعاة الي الله، و الأدلآء علي مرضات الله و المستقرين في امر الله و التآمين في محبة الله، و المخلصين في توحيد الله، و المظهرين لأمر الله و نهيه، و عباده المكرمين الذين لا يسبقونه بالقول و هم بامره يعملون و رحمة الله و بركاته» [1] .


پاورقي

[1] زيارت جامعه از كتاب «الانوار اللامعه في شرح زيارة الجامعه»، عبدالله شبر، ص 123.