بازگشت

شايسته سالاري


بدون شك شايسته سالاري عامل وحدت و همدلي، و فاميل سالاري در جامعه موجب اختلاف و كينه خواهد بود. روزي يكي از فقهاي برجسته شيعه كه در مناظره اي، مخالفين اهل بيت (ع) را محكوم كرده و او را با براهين واضح رسوا ساخته بود، به مجلس امام هادي (ع) آمد. امام بسيار به او احترام گذاشت و او را در صدر مجلس نشاند. هاشميان به امام اعتراض كردند كه چرا آن حضرت عالم غير علوي و غير هاشمي را اين همه تعظيم و اكرم كرده است. امام هادي در پاسخ آنان كه نسب جز در املاك ارزش گذاري مي دانستند، فرمود: مبادا از كساني باشيد كه خداوند در مقام مذمت آنان فرمود: (اَلم تَرَ اِلي الذَّينَ اوتُوا نصيباً مِنَ الكتابِ يدعَوْنَ اِلي كَتابِ اللهِ لِيحْكُمَ بينَهُم ثُمَّ يتولّي فريقٌ مِنهُمْ وَ هُمْ مُعرِضُونَ) [1] ؛ «آيا نديدي كساني كه بهره اي از كتاب آسماني داشتند، به سوي كتاب الهي دعوت شدند تا در ميان آنها داوري كنند، سپس گروهي از آنان با علم و آگاهي روي مي گردانند؛ در حالي كه از پذيرش حق اعراض كرده اند؟»

آن گاه امام به دستور خداوند متعال در سوره مجادله اشاره مي كند و نكاتي اخلاقي را متذكر مي شود و از آنان مي پرسد: آيا خداوند رتبه افراد را برحسب درجات علم و تقوا بالا مي برد يا بر اساس شرافت فاميلي و نسبي؟! [2] .


پاورقي

[1] آل عمران /33.

[2] مستدرك الوسائل، ج9، ص53.