بازگشت

تقيه در غسل ميت و گذاشتن جريده


و روي أيضا: عن علي، عن سعد بن عبدالله، عن أيوب بن نوح قال: كتب أحمد بن القاسم الي أبي الحسن الثالث عليه السلام يسأله عن المؤمن يموت فيأتيه الغاسل يغسله، و عنده جماعه من المرجئه، هل يغسله غسل العامه، و لا يعممه، و لا يصير معه جريده؟ فكتب: يغسله غسل المؤمن، و ان كانوا حضورا، و أما الجريده فليستخف بها، و لا يرونه، و ليجهد في ذلك جهده .
1- روي الكليني: عن علي بن ابراهيم، عن علي بن محمد القاساني، عن محمد بن محمد، عن علي بن بلال أنه كتب اليه يسأله عن الجريده، اذا لم نجد نجعل بدلها غيرها في موضع لا يمكن النخل؟ فكتب: يجوز اذا أعوزت الجريده، و الجريده أفضل، و به جاءت الروايه
2- قال الصدوق: كتب علي بن بلال الي أبي الحسن الثالث عليه السلام: الرجل يموت في بلاد ليس فيها نخل، فهل يجوز مكان الجريده شي ء من الشجر غير النخل، فانه قد روي عن آبائكم عليهم السلام أنه يتجافي عنه العذاب ما دامت الجريدتان رطبتين، و أنها تنفع المؤمن و الكافر. فأجاب عليه السلام: يجوز من شجر آخر رطب، و متي حضر غسل الميت قوم مخالفون وجب أن يقع الاجتهاد في أن يغسل غسل المؤمن، و تخفي الجريده عنهم .

***

و نيز با سند خود از ايوب بن نوح نقل مي كند كه گفت: احمد بن قاسم به امام هادي عليه السلام نامه نوشت، و پرسيد كه مؤمني از دنيا مي رود، و غاسل مي آيد تا غسلش دهد، در آنجا گروهي از مرجئه حضور دارند، آيا به روش اهل سنت غسلش دهد، و عمامه و جريده برايش نگذارد؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: به روش اماميه غسلش دهد هر چند مرجئه در آنجا باشند، ولي جريده را پنهاني بگذارد، و تلاش كند كه كسي آن را نبيند.

1- كليني با سند خود از علي بن بلال نقل مي كند كه گفت: به امام هادي عليه السلام نام نوشت و پرسيد: در جايي كه درخت خرما نيست آيا به جاي جريده [و شاخه ي نخل] از درخت ديگري مي شود گذاشت؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: اگر جريده به دست نيامد، غير آن جايز است، ولي جريده بهتر است، و روايت [از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله] نيز همين را مي گويد.

2- صدوق رحمه الله مي گويد: علي بن بلال به امام هادي عليه السلام نوشت: كسي در سرزميني از دنيا رفته كه نخل ندارد، آيا مي شود به جاي جريده، چيزي از درخت ديگر گذاشت؟ زيرا از پدران بزرگوار شما نقل شده كه تا اين دو جريده، تر هستند عذاب از ميت برداشته مي شود، و جريده، مؤمن و كافر را سود مي بخشد. امام عليه السلام پاسخ داد: مي شود از درخت تر ديگري بهره گرفت، و چنانچه در غسل ميت، عده اي مخالف حضور دارند لازم است تلاش شود تا ميت به روش اماميه غسل داده شود، و جريده از ايشان پنهان بماند.