بازگشت

آنچه بر آن سجده مي شود


و قال أيضا: و سأل داود بن يزيد أباالحسن الثالث عليه السلام عن القراطيس و الكواغذ المكتوبه عليها، هل يجوز السجود عليها؟ فكتب: يجوز.

1- و قال أيضا: روي سعد بن عبدالله، عن عبدالله بن جعفر، عن الحسين بن علي بن كيسان الصنعاني قال: كتبت الي أبي الحسن الثالث عليه السلام أسأله عن السجود علي القطن و الكتان من غير تقيه و لا ضروره. فكتب الي: ذلك جائز .

2- و قال أيضا: روي سعد بن عبدالله، عن أحمد بن محمد، عن داود الصرمي قال: سألت أباالحسن الثالث عليه السلام هل يجوز السجود علي الكتان و القطن من غير تقيه؟ فقال: جائز .

3- روي الكليني: عن محمد بن يحيي، عن أحمد بن محمد، عن داود الصرمي قال: سألت أباالحسن عليه السلام قلت: اني أخرج في هذا الوجه، و ربما لم يكن موضع أصلي فيه من الثلج، فقال: ان أمكنك أن لا تسجد علي الثلج فلا تسجد، و ان لم يمكنك فسوه، و اسجد عليه. و في حديث آخر: اسجد علي ثوبك .

***

طوسي مي گويد: داود بن يزيد از امام هادي عليه السلام پرسيد: آيا به كاغذها، و برگه هاي نوشته شده مي توان سجده كرد؟ در پاسخ نوشت: جايز است.
1- و نيز با سند خود از حسين بن علي بن كيسان صنعاني نقل مي كند كه گفت! به امام هادي عليه السلام نامه نوشتم، و از او درباره ي سجده بر پنبه و كتان، بدون آن كه تقيه و عذري داشته باشم پرسيدم، امام عليه السلام در پاسخم نوشت: جايز است.

2- و نيز با سند خود از داود صرمي نقل مي كند كه گفت: از امام هادي عليه السلام پرسيدم: آيا سجده بر پنبه و كتان، بدون آنكه تقيه اي باشد، جايز است؟ فرمود: جايز است.

3- كليني با سند خود از داود صرمي نقل مي كند كه گفت: از امام هادي عليه السلام پرسيدم: من از ديار خود به مقصد شما راه مي افتم، چه بسا در راه كه برفي است جايي كه نماز بخوانم پيدا نمي كنم [چه كنم]؟ فرمود: اگر توانستي بر برف سجده نكني، انجام ده، و اگر نتوانستي، برف را هموار كن و بر آن سجده نما، و در حديث ديگري آمده است كه: بر لباس خود سجده كن.