بازگشت

وقت قضاي نوافل


روي الطوسي: عن محمد بن أحمد بن يحيي، عن محمد بن عيسي، عن أبي الحسن علي بن بلال قال: كتبت اليه في قضاء النافله من طلوع الفجر الي طلوع الشمس، و من بعد العصر الي أن تغيب الشمس. فكتب: لا يجوز ذلك الا للمقتضي، فأما لغيره فلا.

1- روي الكليني: عن علي بن ابراهيم، عن علي بن محمد القاساني، عن سليمان بن حفص المروزي، عن أبي الحسن العسكري عليه السلام قال: اذا انتصف الليل ظهر بياض في وسط السماء شبه عمود من حديد تضي ء له الدنيا فيكون ساعه، ثم يذهب و يظلم فاذا بقي ثلث الليل ظهر بياض من قبل المشرق فأضاءت له الدنيا فيكون ساعه، ثم يذهب و هو وقت صلاه الليل، ثم يظلم قبل الفجر، ثم يطلع الفجر الصادق من قبل المشرق. قال: و من أراد أن يصلي صلاه الليل في نصف الليل فذلك له.

***

طوسي با سند خود از علي بن بلال نقل مي كند كه گفت: به امام هادي عليه السلام نوشتم: از طلوع فجر تا طلوع آفتاب، و از بعد نماز عصر تا غروب آفتاب، خواندن قضاي نوافل چگونه است؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: در آن اوقات، خواندن نمازهاي مستحبي، جز براي كسي كه قضاي نوافل مي كند جايز نيست.

1- كليني با سند خود از سليمان بن حفص نقل مي كند كه: امام هادي عليه السلام فرمود: چون نصف شب شود، در دل آسمان، سپيدي همچون عمود آهنين كه دنيا را روشن مي كند پديد مي آيد، ساعتي هست، سپس مي رود، و تاريك مي شود، و چون يك سوم شب باقي ماند، سپيدي از طرف مشرق كه دنيا را روشن مي كند پديد مي آيد، ساعتي هست، سپس مي رود، و اين وقت نماز شب است، سپس پيش از سپيده ي فجر تاريك مي شود، آنگاه از جانب شرق، فجر صادق مي دمد، و هر كه بخواهد نماز شب را در نصف شب بخواند مي تواند .