بازگشت

اجاره


قال الصدوق: كتب محمد بن عيسي بن عبيد اليقطيني الي أبي الحسن علي بن محمد العسكري عليهم السلام في رجل دفع ابنه الي رجل و سلمه منه سنه بأجره معلومه ليخيط له، ثم جاء رجل آخر، فقال له: سلم ابنك مني سنه بزياده، هل له الخيار في ذلك، و هل يجوز له أن يفسخ ما وافق عليه الأول، أم لا؟ فكتب عليه السلام بخطه: يجب عليه الوفاء للأول ما لم يعرض لابنه مرض، أو ضعف .

1- روي الكليني: عن عده من أصحابنا، عن سهل بن زياد و أحمد بن محمد، عن علي بن مهزيار، عن ابراهيم بن محمد الهمداني و محمد بن جعفر الرزاز، عن محمد بن عيسي، عن ابراهيم الهمداني، قال: كتبت الي أبي الحسن عليه السلام و سألته عن امرأه آجرت ضيعتها عشر سنين علي أن تعطي الأجره في كل سنه عند انقضائها لا يقدم لها شي ء من الأجره مالم يمض الوقت، فماتت قبل ثلاث سنين أو بعدها، هل يجب علي ورثتها انفاذ الاجاره الي الوقت، أم تكون الاجاره منتقضه بموت المرأه؟ فكتب عليه السلام: ان كان لها وقت مسمي لم يبلغ، فماتت فلورثتها تلك الاجاره، فان لم تبلغ ذلك الوقت و بلغت ثلثه أو نصفه أو شيئا منه فيعطي ورثتها بقدر ما بلغت من ذلك الوقت ان شاء الله .

2- و روي أيضا: عن سهل بن زياد، عن أحمد بن اسحاق الرازي، قال: كتب رجل الي أبي الحسن الثالث عليه السلام رجل استأجر ضيعه من رجل فباع المؤاجر تلك الضيعه التي آجرها بحضره المستأجر، و لم ينكر المستأجر البيع، و كان حاضرا له شاهدا عليه، فمات المشتري و له ورثه، أيرجع ذلك في الميراث، أو يبقي في يد المستأجر الي أن تنقضي اجارته؟ فكتب عليه السلام: الي أن تنقضي اجارته .

***

صدوق مي گويد: محمد بن عيسي به امام هادي عليه السلام نوشت: شخصي، پسر خود را به كسي سپرده، تا در برابر مزد معيني، يكسال براي او خياطي كند، سپس شخصي ديگري آمده مي گويد: فرزند خود را تا يكسال، به مزد بيشتر از او به من بسپار، آيا پدر، خيار [فسخ] دارد، و مي تواند اجاره ي اول را فسخ كند يا نه؟ امام عليه السلام با خط خود نوشت: تا بيماري يا ضعفي به فرزندش عارض نشده بايد به قرارداد اول عمل كند.

1- كليني با سند خو از ابراهيم همداني نقل مي كند كه گفت: به امام هادي عليه السلام نامه نوشتم، و از او پرسيدم: زني زمين زراعتي خود را تا ده سال اجاره داده با اين شرط كه در پايان هر سال، مال الاجاره [همان سال] پرداخت شد نه پيش از آن، و آن زن قبل از سه سال يا بعد از آن مي ميرد، آيا بر ورثه ي او واجب است كه تا پايان وقت به قرارداد اجاره عمل كنند، يا با مرگ زن اجاره باطل مي شود؟ امام در پاسخ نوشت: اگر اجاره، وقت معيني دارد كه [هنوز] به پايان آن نرسيده، و زن مرد، [اجاره باطل نيست، و] همان مال الاجاره به ورثه ي او مي رسد، و اگر به پايان آن نرسد، و به يك سوم، يا نصف، يا مقداري از آن برسد [، و با رضايت طرفين اجاره فسخ شود]، مال الاجاره ي همان مقدار از وقت را به ورثه او مي دهند.

2- كليني با سند خود از احمد بن اسحاق رازي نقل مي كند كه گفت: مردي به امام هادي عليه السلام نوشت: شخصي يك زمين زراعتي را از كسي اجاره مي كند، اجاره دهنده در حضور مستأجر همان زمين را مي فروشد، و مستأجر با اينكه شاهد و حاضر بوده چيزي نمي گويد، خريدار زمين مي ميرد، و ورثه دارد، آيا اين زمين به اموال ارثي او برمي گردد، يا در دست مستأجر مي ماند تا زمان اجاره اش سرآيد؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: مي ماند تا اجاره اش سرآيد.