بازگشت

حكم خنثي


روي الكليني: عن علي بن محمد، عن محمد بن سعيد الآذربيجاني و محمد بن يحيي، عن عبدالله بن جعفر، عن الحسن بن علي بن كيسان جميعا، عن موسي بن محمد أخي أبي الحسن الثالث عليه السلام أن يحيي بن أكثم سأله في المسائل التي سأله عنها. قال: و أخبرني عن الخنثي، و قول أميرالمؤمنين عليه السلام فيه: يورث الخنثي من المبال من ينظر اليه اذا بال؟ و شهاده الجار الي نفسه لا تقبل مع أنه عسي أن تكون امرأه و قد نظر اليها الرجال، أو عسي أن يكون رجلا و قد نظر اليه النساء، و هذا مما لا يحل. فأجابه أبوالحسن الثالث عليه السلام عنها: أما قول علي عليه السلام في الخنثي أنه يورث من المبال فهو كما قال، و ينظر قوم عدول يأخذ كل واحد منهم مرآه، و يقوم الخنثي خلفهم عريانه، فينظرون في المرآه فيرون شبحا فيحكمون عليه .

***

كليني با سند خود از موسي بن محمد برادر امام هادي عليه السلام نقل مي كند كه: يحيي بن اكثم در ضمن پرسش هايي كه از امام هادي عليه السلام كرد گفت: اينكه اميرمؤمنان عليه السلام براي تشخيص مرد يا زن بودن خنثي جهت ارث بردنش، فرمود از راه بول امتحان مي شود، هنگام بول چه كسي به او بنگرد؟ شهادت او براي خودش كه پذيرفته نيست، و ديگري كه به او مي نگرد اگر مرد باشد چه بسا خنثي زن باشد، و اگر زن باشد چه بسا خنثي مرد باشد كه اين نيز جايز نيست؟ امام عليه السلام پاسخ داد: حكم همانست كه اميرمؤمنان عليه السلام فرموده است، و چند نفر عادل مي نگرند، [به اينصورت كه:] هر يك آينه اي را مي گيرند، و خنثي در پشت سر آن ها برهنه مي ايستد، آنان به آينه مي نگرند، و تصوير او را مي بينند و حكم مي كنند.