بازگشت

ترجمه


[228] -15- صدوق از داود صرمي نقل مي كند كه گفت:

مردي از امام هادي عليه السلام پيرامون نماز در لباس ابريشمي آميخته به كرك خرگوش پرسيد. امام عليه السلام در پاسخ نوشت: جايز است [1] .

[229] -16- طوسي با سند خود از ابراهيم بن محمد همداني نقل مي كند كه گفت:

به امام هادي عليه السلام نوشتم: روي لباسم كرك، و موي غير مأكول اللحم [2] مي افتد، و تقيه، و ضرورتي نيز ندارم [، آيا نماز در آن جايز است]، امام عليه السلام در پاسخم نوشت: نماز در آن جايز نيست.

[230] -17- ابن ادريس حلي با سند خود از محمد بن احمد، و موسي بن محمد نقل مي كند كه گفت:

به امام هادي عليه السلام نامه نوشتم، و از او درباره ي نماز در لباس هاي كركي پرسيدم كه كداميك بهتر است؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: نماز در هيچ يك را دوست ندارم. باز نامه نوشتم كه: ما با مردمي [كه عادات مخصوص دارند] زندگي مي كنيم، و سرزمين ما سرزميني است كه كسي نمي تواند بدون لباس كركي مسافرت كند، و اگر لباس كركي اش را درآورد ايمن از خود نيست، و آنچه براي رهبران ممكن است براي مردم ديگر ممكن نيست، در اين صورت چه مي فرمائيد؟

در پاسخم نوشت: لباس كرك فنك، [3] و سمور را بپوش.

[231] -18- طبرسي مي گويد: در ضمن نامه ي حميري به حضرت حجت عليه السلام آمده است كه: براي ما نقل شده كه از امام هادي عليه السلام پيرامون نماز در لباس ابريشمي آميخته به كرك خرگوش پرسيدند، در پاسخ نوشت كه: جايز است، و نيز از او نقل شده كه: جايز نيست، به كداميك از اين دو خبر عمل كنيم؟ امام عليه السلام پاسخ داد: آن كه حرام است كرك همراه با پوست حيوان است، و آن كه حلال است كرك تنهاست.

[232] -19- كليني با سند خود از خيران خادم نقل مي كند كه گفت:

به امام هادي عليه السلام نامه نوشتم و پرسيدم كه: آيا در لباسي كه شراب، و [يا] گوشت خوك به آن رسيده مي توان نماز خواند؟ زيرا اصحاب ما در آن اختلاف دارند، برخي مي گويند: نماز بخوان، و برخي ديگر مي گويند: نماز نخوان؟ امام عليه السلام در پاسخ نوشت: در آن نماز نخوان زيرا نجس است.

[233] -20- صدوق رحمه الله مي گويد: علي بن ريان از امام هادي عليه السلام پيرامون مردي كه مو مي تراشد، و ناخن مي گيرد، سپس بدون آن كه لباس خود را بتكاند به نماز مي ايستد، پرسيد: امام عليه السلام فرمود: اشكال ندارد.


پاورقي

[1] مرحوم طبرسي اين حديث را حمل بر تقيه كرده است.

[2] به حيواني مي گويند كه شرعا خوردن گوشتش روا نيست، مثل گرگ و گربه و سگ و خوك.

[3] حيوان كوچكي است شبيه به روباه با اين تفاوت كه دو گوش بزرگ دارد، از پوست اين حيوان استفاده مي شود.