نگاهي به جمله «من زار عبدالعظيم بِرِي» از امام هادي عليه السلام


مقيد ساختن جمله «من زار عبدالعظيم بِرِي» با نشانه گذاري و تأكيد مكاني كه هيچ كس را بهانه اي براي گمراه شدن از نشاني ارايه شده نباشد و از سوي ديگر، قرينه ساختن سرزمين «ري» با «كربلا» از ويژگي هاي اين كلام گهربار حضرت هادي ـ عليه السلام ـ است كه نيازمند به تفسير و تعميق دارد.
چنانكه در روايات عديده واقعه غدير نيز آمده است كه در آن رسول گرامي(ص) نخست دستان مبارك حضرت علي ابن ابي طالب(ع) را بالا برد و بالا برد، تا جايي كه سفيدي زير بغل او بر همه مردم نمايان شد و همه حضرت علي ـ عليه السلام ـ را در كنار پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ ديدند و او را به خوبي شناختند و دريافتند كه مقصود از اين اجتماع مسأله اي است كه مربوط به حضرت علي(ع) است و همگي با ولع خاصي آماده شدند كه به سخنان پيامبر(ص) گوش فرا دهند.
و سپس فرمود: «من كنت مولا فهذا علي مولا»؛ يعني ولايت و جانشيني را مقيد كرد به «هذا عليٌ» تا حتي مسأله اي به مانند تشابه در نام و عنوان بهانه اي براي «جانشينان جعلي» فراهم نكرده و در تاريخ، مفري موجه براي گمراهي و گمراه كردن نمانده باشد.
از اين روي، حضرت هادي ـ عليه السلام ـ اهالي تهران و پيرامون آن را در آن برهه از تاريخ كه بخشي از «ملك ري» به شمار مي رفت، بشارت داد به كسب فيض و توفيق زيارت مزار نوراني فقيه و عالم لازم التعظيم و امامزاده واجب التكريم جناب عبدالعظيم الحسني ـ عليه السلام ـ و ضمانت نمود به پاداش بيكران زيارت ارباب معرفت حضرت حسين بن علي(ع) در كربلا به موجب اين زيارت.
يعني پاداشي برابر زيارت امام معصومي كه براي هيچ يك از امامان معصوم به اندازه زيارت ايشان تأكيد نشده است و حضرت صادق(ع) فرمودند: «والله لو اني حدثتكم بفضل زيارته و بفضل قبره لتركتم الحج راسا و ما حج منكم احد...»؛ به خدا سوگند اگر در فضيلت زيارت و فضيلت مزار امام حسين ـ عليه السلامـ به شما مي گفتم، به كلي حج را ترك مي كرديد و هيچ كس از شما حج نمي نمود. (كامل الزياره، ص 267)
و نيز حضرتشان فرمودند: «كسي كه توانايي زيارت حسين را داشته باشد ولي زيارت نكند، نسبت به پيامبر اسلام و ائمه عاق شده است»؛ كه اين ها همه تأكيد اهل بيت (ع) و اهميت والاي زيارت حضرت حسين ابن علي (ع) را مي رساند.
اين هديه گرانبها موجب شد تا «ري» به تعبير رهبر معظم انقلاب به قبله تهران و نقطه اميدي براي ارادتمندان به ساحت قدسي كربلا مبدل شود و تهران امروز به عنوان پايتخت ام القراي جهان اسلام در زير سايه معنوي اين بارگاه ملكوتي قرار گيرد.
پس از كسب فيض از اين كلام گهربار معصوم نيز در رجوع به مشي و مرام صالحان و عرفاي عصر حاضر مواجه مي شويم، به بيان عارف سالك حضرت آيت الله بهجت (ره) كه درباره زيارت امامزاده والامقام و اين عالم و محدث جليل القدر فرمودند: اهل تهران اگر هفته اي يك بار به زيارت حضرت عبدالعظيم الحسني(ع) نروند، جفا كرده اند.
نيز كلام حضرت آيت الله خوشوقت كه فرمودند: «اميدوارم همه شيعيان، بخصوص كساني كه نزديك حرم مطهر ايشان هستند مثل اهالي محترم تهران و اطراف، قدر ايشان را بدانند و به زيارت ايشان مشرف شوند و اشتغال به دنيا مانع نشود از اينكه از اين زيارت محروم شوند.»
كه اينها و ساير بيانات و مستندات همه نشان از قدر و عظمت اين قطعه از خاك ايران اسلامي است كه به مثابه سرزمين مقدس كربلا در جهان در خاك پر افتخار ايران اسلامي تلالو و درخشش دارد و اهل تهران و ري به آن مفتخرند و سلام رو به قبله خود را به قبر مطهر و منور حضرت سيدالشهداء(ع) پس از هر فريضه واجب به سلام به مرقد منور حضرت سيدالكريم عليه السلام ختم مي كنند.
در اين روزها كه مصادف است با سالروز وفات حضرت عبدالعظيم الحسني ـ عليه السلام ـ و نيز همزمان است با ايام شهادت عموي گرانقدر پيامبراكرم حضرت حمزه(س) عرض ادب و احترام مي كنيم به روح مقدس آن والامقام كه قوت قلب جناب محمد ابن عبدالله(ص) در سال هاي ترويج رسالت بود و سر تعظيم فرو مي آوريم نزد اين سلاله اهل بيت (ع) كه سال هاي سال حضور و مجاهدت و مبارزه اش قوت قلب حضرت هادي(ع) و ائمه طاهرين معاصر خود بود و بر لب جاري مي سازيم: «السلام عليك يا سيدالكريم و السلام عليك يا من بزيارته ثواب زيارت سيدالشهداء يرتجي».

***